toeristisch valt
het belang van
een atelierroute
moeilijk te
onderschatten
Musis 264
evenement bij uitstek. De straatartiesten zijn zelf
verantwoordelijk voor hun acts. Gegeven wordt slechts een
basisvergoeding die voldoende is om de eerste reis- en
verblijfkosten te dekken. Ook de uithangborden aan de gevels
komen voor rekening van de gemeente, die verder
verantwoordelijk is voor de kosten van de landelijke publiciteit,
een aankoopsubsidie van vijftien procent en de administratieve
voorbereiding en ondersteuning van het geheel. In wezen een
pakket van werkzaamheden en inspanningen dat in geen
verhouding staat tot het culturele plezier dat in het betreffende
weekend geboden wordt.
In Zaltbommel liggen de kaarten al niet anders. Alleen de
uitwerking verschilt. De eertijds stille, maar allengs door
inwijkelingen uit grote steden als Utrecht, Eindhoven,
Rotterdam en Amsterdam tot rijkdom gekomen Waalstad toont
actuele beeldende kunst in de historische parels die het oude
centrum rijk is. De Kunstroute in Zaltbommel belooft
evenzeer een route langs ateliers en galeries als langs
schitterende gerestaureerde patriciërshuizen, moderne
particuliere stedelijke architectuur als langs indrukwekkende
binnenstadstuinen die voor deze ene dag tot expositieruimte
zijn omgetoverd. En ook in het afgelopen jaar was er veel te
beleven. Te beginnen bij de Bommelse galerie Luca een vast
expositieadres overigens voor onze Schiedamse Sjef
Henderickx - die voor de gelegenheid een klein, maar
indrukwekkend overzicht bood van het nieuwste
driedimensionale werk van Klaas Gubbels en in contrast
daarmee de tekeningen en grafiek van de beeldhouwer Carel
Visser. Dit alles in het perfect gerestaureerde veertiende- en
vijftiende-eeuwse woonhuis dat sinds kort tot de belangrijkste
burgerlijke monumenten van Zaltbommel behoort.
Bommel toonde zich op z'n mooist. Slechts een enkel atelier
kon worden bezocht, want de kring van lokale kunstenaars is
maar beperkt. De lokale kern werd dan ook gevormd door
artisans zoals je die in een kleine, méér dan welgestelde
gemeente verwachten mag. Edelsmeedwerk van Karin van
Zanten wier naam je ook kunt tegenkomen op de
Van Baerlestraat in Amsterdam, de exclusieve wollen, tot
kleding verwerkbare, stoffen van handweefatelier Oogappel, het
veelkleurige kostbare textiel van Anemoon Mulder en de
hoeden van Heidi Huyzentfeld, die als één der weinige
hoedenontwerpsters in Nederland ook bijzondere
herenhoofddeksels ontwerpt en haar creaties veelvuldig
terugziet binnen de Amsterdamse grachtengordel. Een dertigtal
bestaande en gelegenheidsgaleries nam dit jaar deel aan de
Zaltbommelse kunstroute. Als werkruimte trokken vooral die
van de uit Amsterdam afkomstige Maria van Gerwen, die zelf
haar brons giet en van Joris Beton de aandacht. Joris Beton
ofwel Joris Baudouin voorziet met zijn levensgrote betonnen
sculpturen van koeien, varkens, tractoren en bulldozers het
Hollandse landschap van zijn signatuur. Het samenspel van
particulieren, plaatselijke kunstenaars en ambachtslieden en
gasten, leverde een voortreffelijke kunstroute op, die dan ook
Nederland, gevestigd in een drietal tegen elkaar leunende
gotische huisjes, hetzij tot het vrijblijvend binnenlopen van één
van de Amersfoortse musea of in een steeg waar een
samenwerkend kunstenaarsechtpaar een performance heeft
ingericht van enige duizenden flesjes en een uit triplex en
veren samengestelde vogelvleugel die tot in de kleinste details
elke beweging kan nabootsen en daarmee toont hoe
onbeholpen, energievretend en ondoelmatig een vliegtuig
eigenlijk is.
De organisatie is simpel en leidt niet af van de inspanningen
die de deelnemers zich hebben getroost. Hoewel de
Amersfoortse kunstdagen jaarlijks mogen rekenen op enkele
tienduizenden bezoekers extra, is het een lowbudget-