Musis 268
steun van de Commissie Beeldende Kunst kan het
noodzakelijke drukwerk worden ontworpen en uitgevoerd.
Het ziet er in ieder geval professioneel uit, dat is al mooi
meegenomen. Voor de hand zou echter liggen dat met de
Open Ateliers flink aan de bel werd getrokken in de regio.
De adressenlijsten van de afgelopen tien jaar geven de grenzen
aan binnen welk gebied extra publiciteit succesvol zou kunnen
zijn. Wie aan de hand van die lijst met een passer in de weer
gaat kan een cirkel trekken waarbinnen in ieder geval de
'buurgemeenten' Maassluis, Naaldwijk en de overige
Westlandse gemeenten, Delft en Rotterdam liggen en beneden
de Nieuwe Waterweg Hoogvliet en Spijkenisse. Al met al een
behoorlijke regio die best 'ns wat intensiever zo mogen
worden bewerkt. Beaty zegt zeker te weten dat publiciteit in
Vilma Henketman, Zuidbuurt 30
de lokale media, en dan liefst de audiovisuele media, hun geld
zouden opbrengen. En is het niet door aankoop van kunst dan
toch zeker door stijging van het aantal bezoekers van de stad
en verbetering van het Vlaardings imago. Het is maar net waar
je de scheidslijn legt tussen toerisme en bezoek. Mismoedig
merkt het stadsbestuur op dat Vlaardingen allerminst een
toeristische trekker mag worden genoemd. Maar wie een
bezoekersdoorsnee maakt, valt steeds weer het hoge aantal
bezoekers op van buiten de gemeente. Ook, of juist bij
culturele evenementen. Zou de onderwaardering misschien
daarmee te maken hebben dat op een Hofspektakel, een
Zomerterras, een Mareado of een Open Ateliers, zo weinig
Vlaardingse notabelen worden aangetroffen. Om van politici
maar helemaal te zwijgen?
Tot de grote aantrekkelijkheden van de Open Ateliers, Atelier-
of Kunstroutes en Kunstdagen, behoort immer het directe
contact met kunstenaars en uitvoerenden.
De ervaringen in Vlaardingen zijn niet anders. Enigszins
hoogdravend spreekt Beaty van de mens achter de kunstenaar.
En natuurlijk komt die ook aan het woord. Evenals de maker,
de bedenker, de uitvoerder en de verkoper. Voor heel wat
bezoekers is het een ervaring om vast te stellen dat De
Kunstenaar ook maar een gewoon mens is en het maken van
Kunst vooral een kwestie van proberen en doorzetten. Het is
niet voor niets dat veel museumdirecteuren en conservatoren
het atelierbezoek als onontbeerlijk zien in hun kennismaking
met de kunstenaar. Het atelier is de plek waar de theorie het
aflegt tegen de praktijk en de kunstenaar zelf de grenzen van
zijn kunnen en willen. Een ontmoeting in het atelier laat vaak
zien hoe de kunstenaar aan z'n ideeën komt en vooral wat hij
Jan van Dorp, Voorstraat 31
of zij ermee aanvangt. De probeersels liggen en staan er naast
voltooide werken, de mooiste resultaten naast de pogingen die
tot niets hebben geleid of die ergens halverwege het project
om uiteenlopende redenen zijn gestaakt. Als er al drempels
bestaan tussen geïnteresseerde en kunstenaar dan zijn deze
tijdens het bezoek aan het atelier tot op een minimale hoogte
terug gebracht. Alleen dat al maakt het bezoek van de
Open Ateliers en Atelierroute de moeite meer dan waard.
Nog afgezien van het feit dat kunst kopen in het atelier bijna
altijd een leuk avontuur is.
De aankoopsubsidie maakt bezoek en aankoop nog eens extra
aantrekkelijk. Enig probleem alleen is dat het moeilijk kiezen
is uit het werk van zo'n kleine tachtig deelnemers in
Schiedam en Vlaardingen die allemaal ook nog eens hun beste
beentje voor zetten en antwoord willen geven op vrijwel elke
denkbare vraag. Nog afgezien van de lange wandeling die
nodig is om alles te hebben gezien.