De 'chatrooms' van Sarah van der Pols Nico van der Windt 285 Musis Schiedam herbergt veel kunstenaars. En één van de jongere talenten is Sarah van der Pols. Sarah is sterk geïnteresseerd in en misschien wel geobsedeerd door veranderingen in menselijke gedragingen als gevolg van snelle technologische veranderingen. Haar tekeningen gaan over maatschappelijke verschijnselen. Recent was dit het fenomeen van de 24-uurs economie. Nu gaat het om de snelle technologische veranderingen in communicatiemiddelen en de invloed daarvan op het individu. Voorwaar geen licht onderwerp. De centrale problematiek is in hoeverre het communicatiemiddel de boodschap en belangrijker nog degenen die communiceren verandert. Gedragen mensen zich in een gesprek onder vier ogen anders dan wanneer wat ze te zeggen hebben door middel van de postbode wordt overgebracht, of wanneer hun communicatie via draad of satelliet verloopt? Een groot verschil is de snelheid en reikwijdte. Met een druk op de knop is het tegenwoordig mogelijk duizenden zo niet miljoenen vrijwel gelijktijdig een bericht te sturen. Als ze allemaal onmiddellijk reageren krijg je binnen enkele seconden een bericht terug. Kom daar maar eens om bij de postbode. De huidige techniek staat het zelfs toe op deze wijze min of meer simultaan met elkaar te communiceren waarbij er nauwelijks beperkingen zijn aan het aantal dat daaraan meedoet. In het jargon is dit 'chatten' gaan heten.'Chatrooms', dat is het onderwerp van Sarahis laatste serie penseeltekeningen. Op 7 september gaat van dit werk een tentoonstelling van start in Galerie Joke van Lieshout in Gorinchem. Ik kan een ieder die ook gefascineerd is door het nieuwste communicatiefenomeen aanraden de tentoonstelling te bezoeken. Voor anderen die van mooie tekeningen houden is een bezoek zeker ook de moeite waard. Wat is een 'Chatroom'? Het is niet eens eenvoudig dit op een eenduidige manier te definiëren. De letterlijke vertaling van deze engelse term komt ongeveer neer op 'babbelkamer', hoewel ik me meteen realiseer dat dit nauwelijks de lading dekt. De 'Chatroom' zit op de grens van de virtuele en reële wereld. Er is een virtuele ruimte gedefinieerd in een virtuele omgeving waarin mensen elkaar ontmoeten en met elkaar kunnen communiceren. En hoewel de taal die daarbij wordt gebruikt soms vreemd overkomt omdat het nauwelijks aansluit bij de gangbare grammatica, stelt het de deelnemers wel in staat echt met elkaar van gedachten te wisselen. Deze mogelijkheden zouden nooit tot stand zijn gekomen zonder de technologische veranderingen (vooruitgang volgens velen) gedurende de afgelopen jaren. Computers in combinatie met volgens mij één van de grootste uitvindingen van de zojuist voorbije eeuw: Internet, maken het mogelijk met elkaar te communiceren op een wijze die tien jaar geleden nog niet voor mogelijk werd gehouden. Maar hoewel de mogelijkheden legio zijn blijft het de vraag of wij als mens deze ontwikkelingen kunnen bijbenen. Is de communicatie tussen mensen echt verbeterd nu het op wereldschaal plaatsvindt? Want hoewel ibabbelkameri een gezellig onderonsje suggereert participeren de deelnemers in volledige isolatie. Ze ontmoeten elkaar niet echt, maar via de kabel of lichtgolven. De praktijk is veelal: alleen in een kamertje achter een computer gedachten uitwisselen met een onbekende ergens ver weg. Vaak doen deelnemers zich anders, en - de mens eigen - zich mooier voor dan zij in werkelijkheid zijn. Virtueel, werkelijkheid, identiteit en communicatie, begrippen die zich niet gemakkelijk in beelden laten vatten. Geen geringe opgave voor een beeldend kunstenaar. Vooral niet als je tegelijkertijd de effecten daarvan op het functioneren van de mens wilt weergeven. En dat is precies wat Sarah van der Pols probeert. Het nieuwe in al zijn aspecten en de invloed die daarvan uitgaat op het individu weergeven in vormen. Dat leidt soms tot bizarre beelden. Mensfiguren met hun hoofd in een box, maar dan wel een box waar je doorheen kan kijken. Alsof je in je eigen isolement toch voor iedereen te kijk staat. Figuren zonder gezicht op één of andere manier verbonden met andere figuren, soms met alleen een oor alsof je eigen identiteit is verdwenen maar je desondanks toch een luisterend oor krijgt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 285