Mooi nooit zo bedoeld 307 Musis Inmiddels is iedereen ermee vertrouwd dat de bronzen branders knecht een plaats vlak voor de Korenbeurs heeft, al beweren Schiedammers die het weten kunnen dat geen brandersknecht in het verleden ooit in de buurt van de deftige Korenbeurs mocht komen. Het beeld staat dus op de minst toepasselijke plaats tenzij postuum eerherstel de bedoehng is geweest. De ouwetijers zagen de beurs alleen als zij in het holst van de nacht langs de straten sjokten op weg naar de branderij waar de vuren al om drie uur 's morgens moesten worden opgestookt om het bedrijf gaande te houden. De Schiedamse onderwijzer/ schrijver Henri Hartog legde op het einde van de negentiende eeuw in verschillende verhalen en schetsen het uitzichtloze leven van de brandersknechts treffend vast en ook Ferdinand Bordewijk verbaasde zich over wat hij in Zwart Nazareth zag in de nadagen van de moutwijnindustrie. Voor wie Hartog leest wordt het voor eens en voor altijd duidelijk hoe onachtzaam de opdrachtgevers zijn geweest in de plaatsing van het beeld van Frits Henderickx. Henderickx is in zijn ontwerp ook nooit uitgegaan van deze plek. Het ontwerp bestond als gipsmodel al veel langer toen de opdrachtgevers, op zoek naar een brons dat het verleden van Schiedam tot uitdrukking bracht, op bezoek waren in het ateliers van André en Frits Henderickx. Zij kenden de beide broers goed door de vele decoratieve opdrachten die zij voor Schiedamse distillateurs hadden uitgevoerd. Dat de sculptuur op z'n huidige plaats terecht is gekomen heeft alles te maken met het feit dat het opdrachtgevende comité vooral een groots gebaar in gedachten had en zich niets gelegen liet liggen aan de bedoelingen van de kunstenaar. Dus werd de brandersknecht inplaats van eerbewijs aan al die naamloze mannen, die eeuwenlang sjouwend met hun kitten kokend water Schiedam hadden grootgemaakt, een soort plaatselijk monument. Want een echt bronzen beeld dat zoveel geld had gekost, moest toch een plek krijgen die de grootsheid van de schenkers méér nog dan de nagedachtenis aan de branders knechts blijvend in het oog zou houden. Wie desondanks in de gekozen plaats van het beeld zo vlak voor de deftige Korenbeurs, toevallig naast de deur van Jan des Bouvrie toch een gedachte van hoger plan wil zien, mag bedenken dat hier het monument staat van mannen die hun leven lang in het zweet huns aanschijns andermans brood hebben verdiend. Een vrolijke gedachte, gezien publiek en prijspeil, in de tegenwoordige Korenbeurs. En even gerechtvaardigd als bijvoorbeeld een bijbeltekst als 'van stof zijt ge gemaakt en tot stof zult ge wederkeren' boven de winkeldeur zou zijn. Maar die practical joke om deze bij leven - haveloze, tuberculeuze tobber uitgerekend op de stoep van een sjieke woonwinkel te zetten, had Frits Henderickx natuurlijk niet kunnen bedenken. Integendeel. Hij modelleerde de brandersknecht voor die mannen in wier nabijheid hij was opgegroeid en waar hij een enkele keer speelde met de gedachte waar een dergelijk beeld geplaatst zou moeten worden, zag hij voor zijn knecht een heel bescheiden plaatsje. Geheel in overeenstemming met diens nederige positie en het liefst midden in het brandersbuurtje dat in de periode waarin Henderickx het beeld ontwierp in ijltempo tegen de vlakte werd geslagen. Dat de Henderickx Brandersknecht nooit terecht is gekomen waarvoor het beeld was bedoeld, had ook veel te maken met het feit dat de leden van het comité geen enkele affiniteit hadden met hun vroegere knechts en in geen geval vereenzelvigd wensten te worden met het gemene volk van de Raam en de vaste klanten van de bar Intiem die 's avonds met z'n rode raamverlichting méér suggereerde dan de Oude Sluis ooit in werkelijkheid heeft mogen aanschouwen. Maar tijden veranderen. In dezelfde lokaliteit waarin ooit Japie de Bibber, Henk de Glazenwasser, Zwarte Otto, Chiel Houtbeen enYmke de Loods, die eens in complete dronken schap een zeeschip met de boeg in de kade van de Merwede- haven had geboord, spelen nu de yuppen in etablissement 'Sjiek' hun spelletjes jiskefet en wat rest van de brandersbuurt is inmiddels perfect gerestaureerd. Toch zal het beeld van de brandersknecht zich op de Oude Sluis meer op z'n gemak voelen. Frits Henderickx bewaart tussen zijn papieren de situatieschets waarop hij het latere gipsontwerp baseerde. De brandersknecht heeft daarop een plaats onder de bomen; de enige twee die hun plaats hadden weten te behouden in die drukte van branderijen, distilleer derijen, kurken- en capsulefabrieken, koperslagers, spoeling rijders, zakkendragers en varkenshouders, oud-metaal handelaren, gistfabriekjes en woonhuizen. Hier klopte het hart van de brandersbuurt. De omgeving van de Korenbeurs vertegenwoordigde voor de brandersknechts een andere wereld waarin zij zich op straffe van ontslag op staande voet niet eens mochten vertonen. Bovendien zal zijn bronzen gestalte op de Oude Sluis beter tot z'n recht komen. Hij is er voor gemaakt, zogezegd. Hem overbrengen naar de oorspronkelijk bedoelde plaats zou een eerbewijs zijn. Voor de kunstenaar, voor de Brandersbuurt en niet in de laatste plaats voor de branders knechts zelf. Hier woonden en werkten ze.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 307