v \mfWmm m l Ap# I 1 I jÉPÉBll p \x x vVv 1*4 kV V %}X T Pslfe - Biiwr Musis 362 Dat heeft ze geweten. Het eigenhandig vervaardigen van een tweeëneenhalve meter hoog en één meter zestig breed beeld van beton, piepschuim en polyester was een fysiek avontuur om nooit te vergeten. Ze begon in februari van dit jaar in een door kunstenaars gebruikte loods aan de Kerkstraat en voltooide het werk pas in juli, na maanden achtereen fulltime als kunstarbeider gewerkt te hebben. Het begon met het plaatsen van een betonnen sokkel met een polyester rand. Hierop plaatste ze ruim tweeëneenhalve meter hoge rechthoekige blokken piepschuim die ze met purschuim aan elkaar lijmde. Vervolgens, na gedurende enkele weken ondervonden te hebben hoe vergeetachtig en speedy je wordt van purschuim, bracht ze met viltstift een schets op ware grootte van de jurk aan op het piepschuim. Toen kon het zagen beginnen. Onder veel gepiep en duizenden rondvliegende piepschuimkruimels zaagde ze eerst grove stukken af. Daarna deed ze het fijnere werk met een speciaal daarvoor bestemde piepschuimsnijder, waarmee ze met een warme draad plakken afsneed. Na deze arbeidsintensieve fase begon de jurk eindelijk vorm te krijgen, zij het nog ruw. Om de sculptuur haar kenmerkende vloeiende rondingen te geven, moest Zitman langdurig schuren. Toen de jurk eenmaal goed 'in haar vorm zat', bracht Zitman met kleine plakjes piepschuim de broodnodige visuele accenten aan op alle uiteinden van de jurk. Dat wil zeggen, de later koperkleurige decoratieranden aan de onderzijde, de kraag en de manchetten. Daarna moest de vorm ook nog stevig en weerbestendig worden gemaakt. Dat begon met het volledig beplakken van de jurk met aluminiumfolie om het piepschuim te beschermen tegen de oplosmiddelen in de polyesterlaag. Het resultaat was een robotachtige metallic figuur. Daarna kon Zitman beginnen met het aanbrengen van polyestergaas en polyesterhars als voorbereiding van de sobere, porseleinachtige decoratie waarmee de jurk voltooid zou worden. Voor de randen gebruikte ze een mengsel van polyester en koperpigment. De rozen scande ze van een ouderwets pillendoosje dat ze al jaren in haar bezit had, vergrootte ze en het ze door een gespecialiseerd bedrijf op dun polyester printen. Nadat ze het meest luchtige en minst dwingende patroon meer had 'ontdekt' dan bedacht, kon ze priegelend met polyesterhars de laatste hand leggen aan haar eerste monumentale werk dat in de Plantage de herinnering lijkt levend te houden aan een tijd dat dit - tot het begin van de twintigste eeuw enige - stadspark, waarin Schiedam zich in z'n mooiste pak vertoonde: de mannen stijlvol in zwart, de vrouwen zo bevallig als door de zeden werd toegestaan. I S0T ',r'» WÈÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊËL. V V V- 4 T' hIBPn i v, vL m I 8 j m 1 m mk 4 y

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 362