PROFIJTBEGINSEL Musis 367 Bewoners van het Proveniershuis beraden zich over de voorgenomen verkoop van hun monumentale behuizing aan een hotelketen. Kor Kegel sprak met hen en memoreert hoe gemeente en woningcorporatie indertijd afspraken maakten omtrent de bescherming van dit 'vergeten' monument. De Strip in Vlaardingen moet tijdelijk het leven terugbrengen rondom de Floris de Vijfdelaan. Een opmerkelijk project waarvan de reikwijdte groter is dan de lokale schaal doet vermoeden. Arne Henderickx. Jeroen ter Brugge, directeur van het Vlaardings Museum in wording geeft in de strip in het kader van het provinciaal project 'Met andere ogen' een voorproefje van wat hij straks, in het nieuw te bouwen museum aan het Buizengat wil bieden. Schelvispekel blijkt de lievelingsdrank te zijn van popster David Bowie en wordt geschonken in de trendy bars in New York al kunnen ze daar 'skelviespiekel' makkelijker in de mond dan eruit krijgen. Een geboren Schiedammer houdt Vlaardings trots overeind. De korenwolf wordt niet uitgeroeid als de Poldervaart straks door een verkeersdam wordt doorsneden. Natuurlijk niet. De korenwolf komt in de omgeving van de Poldervaart niet voor. Everard ter Haar las de 'milieutoets' die in de discussies over het ziekenhuis wordt gehanteerd en verbaast zich over de kromme redeneringen. Alles van waarde is weerloos, zegt Theo Schoenmakers over de cultuur. Wim Schelberg sprak met de wethouder die ongevraagd de cultuurportemonnee kreeg toegeschoven maar dit onderdeel van zijn arbeid nu beschouwd als de 'krent in de pap'. Henk Slechte sprak met oud-Schiedammer pater Leo de Jong die, naar alle waarschijnlijkheid, de laatste der Dominicanen in Schiedam zal zijn. Jan Anderson herinnert zich in zijn Streekmuseum dat Vlaardingen nog geen vijftig jaar geleden tal van industrieën en bedrijven had die bijdroegen aan het stedelijk imago, maar inmiddels allemaal ter ziele zijn. Het profijtbeginsel is maatstaf geworden voor de cultuur in Vlaardingen en Schiedam. Weg met de artotheken die naar het zeggen van de verantwoordelijke politci slechts een doelgroep bedienen die zich gemakkelijk gekochte kunst aan de muur kunnen veroorloven. Weg met de muziekschool, want muziek zet economisch geen zoden aan de dijk en weg ook met de bibliotheek, want het is toch niet van deze tijd om literatuur en informatie bijna gratis ter beschikking te stellen als iedereen op z'n eigen personal computer kan chatten en elk huis open staat voor de onbelemmerde ontvangst van Goede tijden, Slechte tijden. Cultuur is in de ogen van de stadsbesturen van Schiedam en Vlaardingen kennelijk alleen cultuur als er naar men hoopt pubhek mee kan worden getrokken. Dat culturele voorzieningen er vooral en vooreerst dienen te zijn voor de eigen bevolking, is nauwelijks nog een punt van overweging. De vermeende behoefte geld vrij te maken voor leisure, funshopping en entertainment is een zwaarder argument. Het doet er niet toe dat de Katholieke Universiteit van Brabant die er een gewone, gezaghebbende leerstoel 'Vrijetijd' op nahoudt er bij herhaling zorgelijk voor waarschuwt dat het massale inzetten op leuke dingen voor de mensen, zich inmiddels tegen zichzelf begint te keren. Wie in het spoor van onderzoekster Tanya Metz en haar al evenmin tot vrolijkheid stemmende boek over' de 'consumens', een tocht langs projecten op het gebied van leisure en funshopping bezoekt, treft geen vermaak meer aan. Integendeel, het wordt een reis langs halve en hele mislukkingen, een ontmoedigende leegstand, musea die weinig meer te melden hebben dan dat ze snakken naar bezoek en een in toenemende mate tobbende middenstand, te beginnen bij megaprojecten als de Amsterdamse Arena, De Kanaaleilanden in Utrecht en —dichtbij het eertijds fameuze winkelcentrum Zuidplein en zelfs de Koopgoot. In het najagen van het grote publiek van buiten, worden de behoeften van de lokale bevolking maar al te gemakkelijk over het hoofd gezien. En lijkt het aantrekkelijk om culturele voorzieningen in de uitverkoop te doen. Zonder zich te realiseren dat wat eenmaal is uitgehold, commercieel is misbruikt en afgedankt nooit meer in ere kan worden hersteld. Geen bibhotheek, geen museum, geen gebouw Hollandia, geen artotheek, geen muziekschool en geen Proveniershuis. Dat is dan voorbij.Voorgoed. In de vorige Musis is helaas niet vermeld dat de foto's die gebruikt gemaakt zijn binnen het project 'Met andere ogen' deels afkomstig zijn uit het Gemeentearchief Schiedam en daar allemaal in één beeldverzameling zullen worden opgenomen en in het digitale beeldarchief'Skopio' tezijnertijd voor het pubhek beschikbaar zijn. Omslagfoto: Jan van der Ploeg MUSIS december 2002, jaargang 8, no. 11 Musis verschijnt 11 maal per jaar en informeert en opinieert onafhankelijk op het brede gebied van cultuur en samenleving in Schiedam/Vlaardingen en de regio. Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam. Redactie: Sjef Henderickx, Henk Horsten, Kor Kegel, Laurens Priester, Henk Slechte, Arij Maarleveld, voorzitter Eindredactie: Hans van der Sloot Redactie- en administratie: Broersvest 75-77, 3111 ED Schiedam, tel./fax. 010 - 4735518 Abonnementen: Door telefonische opgave en storting van (minimaal) 26,- (jaarabonnement 2002) op rekeningnummer 81.33.79.555 Fortis-bank onder vermelding van 'Musis'. Opzeggingen schriftelijk 2 maanden voor beëindiging abonnementsperiode. Advertentie-exploitatie De Hollandse OndernemingVOF Zetwerk en lithografie: DTPiet Gouda Druk: Drukkerij Mercator Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 367