PROFIJTBEGINSEL
Musis 367
Bewoners van het Proveniershuis beraden zich
over de voorgenomen verkoop van hun
monumentale behuizing aan een hotelketen.
Kor Kegel sprak met hen en memoreert hoe
gemeente en woningcorporatie indertijd afspraken
maakten omtrent de bescherming van dit
'vergeten' monument.
De Strip in Vlaardingen moet tijdelijk het leven
terugbrengen rondom de Floris de Vijfdelaan.
Een opmerkelijk project waarvan de reikwijdte
groter is dan de lokale schaal doet vermoeden.
Arne Henderickx.
Jeroen ter Brugge, directeur van het Vlaardings
Museum in wording geeft in de strip in het kader
van het provinciaal project 'Met andere ogen' een
voorproefje van wat hij straks, in het nieuw te
bouwen museum aan het Buizengat wil bieden.
Schelvispekel blijkt de lievelingsdrank te zijn van
popster David Bowie en wordt geschonken in de
trendy bars in New York al kunnen ze daar
'skelviespiekel' makkelijker in de mond dan eruit
krijgen. Een geboren Schiedammer houdt
Vlaardings trots overeind.
De korenwolf wordt niet uitgeroeid als de
Poldervaart straks door een verkeersdam wordt
doorsneden. Natuurlijk niet. De korenwolf komt
in de omgeving van de Poldervaart niet voor.
Everard ter Haar las de 'milieutoets' die in de
discussies over het ziekenhuis wordt gehanteerd
en verbaast zich over de kromme redeneringen.
Alles van waarde is weerloos, zegt
Theo Schoenmakers over de cultuur.
Wim Schelberg sprak met de wethouder die
ongevraagd de cultuurportemonnee kreeg
toegeschoven maar dit onderdeel van zijn arbeid
nu beschouwd als de 'krent in de pap'.
Henk Slechte sprak met oud-Schiedammer pater
Leo de Jong die, naar alle waarschijnlijkheid,
de laatste der Dominicanen in Schiedam zal zijn.
Jan Anderson herinnert zich in zijn
Streekmuseum dat Vlaardingen nog geen vijftig
jaar geleden tal van industrieën en bedrijven had
die bijdroegen aan het stedelijk imago, maar
inmiddels allemaal ter ziele zijn.
Het profijtbeginsel is maatstaf geworden voor de cultuur in
Vlaardingen en Schiedam. Weg met de artotheken die naar het
zeggen van de verantwoordelijke politci slechts een doelgroep
bedienen die zich gemakkelijk gekochte kunst aan de muur kunnen
veroorloven. Weg met de muziekschool, want muziek zet
economisch geen zoden aan de dijk en weg ook met de
bibliotheek, want het is toch niet van deze tijd om literatuur en
informatie bijna gratis ter beschikking te stellen als iedereen op z'n
eigen personal computer kan chatten en elk huis open staat voor de
onbelemmerde ontvangst van Goede tijden, Slechte tijden.
Cultuur is in de ogen van de stadsbesturen van Schiedam en
Vlaardingen kennelijk alleen cultuur als er naar men hoopt
pubhek mee kan worden getrokken. Dat culturele voorzieningen er
vooral en vooreerst dienen te zijn voor de eigen bevolking, is
nauwelijks nog een punt van overweging. De vermeende behoefte
geld vrij te maken voor leisure, funshopping en entertainment is
een zwaarder argument.
Het doet er niet toe dat de Katholieke Universiteit van Brabant die
er een gewone, gezaghebbende leerstoel 'Vrijetijd' op nahoudt er
bij herhaling zorgelijk voor waarschuwt dat het massale inzetten op
leuke dingen voor de mensen, zich inmiddels tegen zichzelf begint
te keren. Wie in het spoor van onderzoekster Tanya Metz en haar al
evenmin tot vrolijkheid stemmende boek over' de 'consumens', een
tocht langs projecten op het gebied van leisure en funshopping
bezoekt, treft geen vermaak meer aan. Integendeel, het wordt een
reis langs halve en hele mislukkingen, een ontmoedigende
leegstand, musea die weinig meer te melden hebben dan dat ze
snakken naar bezoek en een in toenemende mate tobbende
middenstand, te beginnen bij megaprojecten als de Amsterdamse
Arena, De Kanaaleilanden in Utrecht en —dichtbij het eertijds
fameuze winkelcentrum Zuidplein en zelfs de Koopgoot.
In het najagen van het grote publiek van buiten, worden de
behoeften van de lokale bevolking maar al te gemakkelijk over het
hoofd gezien. En lijkt het aantrekkelijk om culturele voorzieningen
in de uitverkoop te doen. Zonder zich te realiseren dat wat eenmaal
is uitgehold, commercieel is misbruikt en afgedankt nooit meer in
ere kan worden hersteld. Geen bibhotheek, geen museum, geen
gebouw Hollandia, geen artotheek, geen muziekschool en geen
Proveniershuis. Dat is dan voorbij.Voorgoed.
In de vorige Musis is helaas niet vermeld dat de foto's die gebruikt
gemaakt zijn binnen het project 'Met andere ogen' deels afkomstig
zijn uit het Gemeentearchief Schiedam en daar allemaal in één
beeldverzameling zullen worden opgenomen en in het digitale
beeldarchief'Skopio' tezijnertijd voor het pubhek beschikbaar zijn.
Omslagfoto: Jan van der Ploeg
MUSIS december 2002, jaargang 8, no. 11
Musis verschijnt 11 maal per jaar en informeert en
opinieert onafhankelijk op het brede gebied van
cultuur en samenleving in Schiedam/Vlaardingen en
de regio.
Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam.
Redactie: Sjef Henderickx, Henk Horsten, Kor Kegel,
Laurens Priester, Henk Slechte, Arij Maarleveld,
voorzitter
Eindredactie: Hans van der Sloot
Redactie- en administratie: Broersvest 75-77,
3111 ED Schiedam, tel./fax. 010 - 4735518
Abonnementen: Door telefonische opgave en storting
van (minimaal) 26,- (jaarabonnement 2002) op
rekeningnummer 81.33.79.555 Fortis-bank onder
vermelding van 'Musis'. Opzeggingen schriftelijk
2 maanden voor beëindiging abonnementsperiode.
Advertentie-exploitatie
De Hollandse OndernemingVOF
Zetwerk en lithografie: DTPiet Gouda
Druk: Drukkerij Mercator Schiedam