^■8 V /i 375 Musis toepassing lijkt. Hierin ligt het antwoord verscholen waarom we met een kunstwerk te maken hebben. Natuurlijk is het niet zo dat kunstenaars per definitie beter zijn dan toegewijde projectmanagers in het reorganiseren van sociale structuren. Jeanne van Heeswijk brengt als kunstenaar echter een gevoeligheid voor de betekenis van de plek met zich mee die de beschouwer als het meezit de kans geeft de wijk op een geheel ander niveau te bekijken. Ze legt de nadruk op metaforische waarden die de Westwijk doet uitstijgen boven zijn kleine plaatsgebonden problematiek. Marcel Duchamp, een Franse Kunstenaar uit de eerste helft van de vorige eeuw, toonde door een urinoir in een tentoonstellingsruimte te plaatsen, dat de betekenis van een (kunst)object geheel afhankelijk is van de context waarin het wordt geplaatst. Door een ding, een situatie, een kleur, het maakt niet uit wat, op een andere manier te bekijken is men soms in staat door de letterlijke situatie heen te kijken en de metaforische betekenis te zien, een betekenis die eindeloos veel verdiepingen kan herbergen. De wc-pot stond aan het begin van een revolutie in de kunstwereld. Heel kort gesteld kon vanaf dat moment alles kunst zijn mits het kunst werd genoemd en hoefde niet te zijn wat het op het eerste gezicht lijkt te zijn. Zelfs het meest onooglijke voorwerp bleek een enorme kracht te kunnen genereren.Van Heeswijk maakt ook van die traditie gebruik. Door een museum in een woonwijk in de periferie van het culturele leven te plaatsen ontstaat er misschien een schok die ons en de bewoners een andere kijk op de buurt geeft. De Westwijk kan dienen als voorbeeld voor duizenden andere probleemwijken in Nederland. Maar ook de meer subtiele metaforen die zich tussen de regels verschuilen moeten niet worden veronachtzaamd. Op De Strip is kunst aangewend om een oefenveldje te creëren waar kunst en leven, Jeanne van Heeswijk en de bewoners, voorzichtig kunnen communiceren op een gewoon niveau maar met een beetje geluk en inzet ook op het andere niveau van de metafoor. Door de metafoor van de dialoog worden de bewoners in staat gesteld hun eigen wereld te verbeelden en erin te participeren. De betrokkenheid van Van Heeswijk kan het inzicht en de betrokkenheid van het publiek worden. Per slot van rekening zijn zij het die in de Westwijk wonen. Van Heeswijk heeft deze wijk niet aan de bewoners gegeven, maar misschien geeft zij hem wel aan de bewoners terug. De metafoor wordt op fluisterende toon toegepast. Nergens is hij overduidelijk aanwezig. Het is een fluister waardoor je als luisteraar beter oplet, je concentreert, luistert waar je anders misschien niet geluisterd zou hebben. De paar uur die ik doorbreng op De Strip is er gelegenheid genoeg om te luisteren. Er hapert nog iets. Ik ben de enige bezoeker van zowel het museum, de werkplaats als de videotheek. Een zekere ongerustheid maakt zich van mij meester. Wat gebeurt er als De Strip er niet in slaagt de gewenste levendigheid terug te brengen in de straat? In de kunstwereld zeggen bezoekersaantallen maar zelden iets over de kwahteit van het getoonde werk. Door die relatief veilige haven te verlaten en zich in de werkehjkheid te begeven verbindt van Heeswijk zich echter aan de andere eisen van de gewone maatschappij. Daarnaar gemeten is er nog veel werk aan de winkel. De bewoners lopen vooralsnog niet echt warm. Dat kan overigens gedeeltelijk komen door het lage niveau van de tentoonstelling. In vitrines zijn wat potjes en pannetjes neergezet die de Nederlandse eetcultuur door de eeuwen heen moet weergeven. De eerste de beste buurtsuper geeft daar echter nog een beter beeld van dan de zielloze voorwerpen die hier haastig zijn neergezet. Ook in de Westwijk weten ze wanneer iemand zich ergens makkehjk vanaf maakt. Maar Boijmans van Beuningen toont wel aan te begrijpen waarover het in de kunst in ieder geval dient te gaan, bezieling, betrokkenheid, het nemen van risico's met het gevaar onderuit te gaan. Net als Van Heeswijk, en eigenlijk zelfs nog meer, heeft het museum zich op onvertrouwd grondgebied begeven. En daar gelden, zoals gezegd, andere wetten. Je kunt alleen hopen dat iedereen die het initiatief ondersteund heeft, zich bewust is van het feit dat één van de belangrijkste verworvenheden van kunst is, dat zij mag falen. Het artistieke experiment is niet per definitie geslaagd als de opzet slaagt, vaak ligt in de mislukking een veel sterkere boodschap omdat de mislukking grenzen ontbloot, betekenis verduidelijkt en aangeeft wat wel en wat niet kan. Op De Strip wordt deze autonomie van 'het mogen falen' direct weer op het spel gezet. Kunst is nu eenmaal gedwongen te gaan waar het het meest gevaarlijk is voor de eigen status-quo. Het komende jaar zal aantonen of de dubbele dosis van realiteit en metafoor, die jeanne van Heeswijk als oplossing injecteert, sterk genoeg is Vijl Foto: Jan van der Ploeg om een hervonden betrokkenheid en identiteit in de wijk te creëren. De Strip in de Westwijk leert ons datje soms niet alleen kunt vergeten wat een wijk betekent maar datje ook moet vergeten zodat een nieuwe invulling kan worden gevonden. In dat proces, dat met zozeer een betere benadering als wel een andere benadering vereist, is samenwerking tussen kunstenaar, bewoners en gemeente een veelbelovende ontwikkeling.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 375