De Strip 377 Musis De Vlaardingse Westwijk, ooit door de vermaarde stedenbouwkundige Van Tijen ontworpen, maar enigszins sleets geworden door zowel de tijd als een veranderende maatschappij, is volop in verandering.Tot circa 2005 zal een groot deel van de wijk op de schop genomen worden. Niet alleen wordt er veel gesloopt en nieuwbouw gepleegd, vooral ook de structuur van de wijk ondervindt een karakterverandering. Dat dit een proces is dat met in de koude kleren gaat zitten, behoeft verder geen betoog. Wel is dat de manier waarop, op instigatie van de Gemeente Vlaardingen, getracht wordt de bevolking bij de transformatie te betrekken en deelgenoot te maken bij dit proces. Los van de gebruikelijke inspraakmogelijkheden, wijkkranten en overlegstructuren bevindt zich hieronder een wat vreemde eend in de bijt: De Strip. Op een geheel andere wijze wordt onder leiding van beeldend kunstenaar Jeanne van Heeswijk getracht de Westwijkbewoners op een niet alledaagse wijze bij elkaar te brengen en vooral ook te confronteren met de wijk zelf. De voor een belangrijk deel leegstaande winkelgalerij aan de Floris de Vijfdelaan, waar generaties lang hun pond gehakt en Leidse kaas haalden, is omgetoverd in een extraverte doorlopende kunstmanifestatie, onder de naam 'De Strip'. Kunstenaars tonen hun kunsten, kinderen kunnen kleien, volwassenen vervolmaken hun video-opnamen onder deskundige leiding en het aansprekende museum Boijmans Van Beuningen toont er objecten uit de eigen collectie. Hoewel de uiteindelijke participatie van de beoogde doelgroep wellicht wat achterblijft bij de verwachtingen, mag dit initiatief zeker opmerkelijk, gedurfd en kwalitatief hoogstaand genoemd worden. De tentoonstelling 'Smakelijk Eten, 5000 jaar kook-, eet- en drinkgerei' past uitstekend in de baaierd van activiteiten van De Strip. Als onderdeel van het provinciale project'Met Andere Ogen', waarin cultureel erfgoed door de ogen van kunstenaars beschouwd wordt, probeert deze tentoonstelling historische gebruiksvoorwerpen in een ander daglicht te stellen. Niet alleen is een belangrijk deel van de getoonde voorwerpen afkomstig uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen, ook stelde dit museum rond dit thema een deeltentoonstelling op met hedendaagse kunst met werken van Sarah Lucas, Cindy Sherman, Anna en Ben Zegers. De Vlaardingse kunstenaar/fotograaf Eric van Straaten verzorgde tijdens de herfstvakantie een 'workshop', waarin de deelnemers (bewoners) in de gelegenheid 'met andere ogen' een reactie te geven op de tentoonstelling. De tentoonstelling is een coproductie van Museum Boijmans Van Beuningen (Alexandra van Dongen) en het in oprichting zijnde Vlaardings Museum (Jeroen ter Brugge). Museum Boijmans van Beuningen bezit met de collectie Van Beuningen-de Vriese de grootste en meest ruim gesorteerde verzameling van preïndustrieel gebruiksgoed uit Noordwest Europa (circa 1200-1800 AD). Het betreft voornamelijk gebruiksvoorwerpen afkomstig uit de met name Nederlandse bodem, die een vrij compleet beeld geeft van de stijl- en vormontwikkeling vanaf de Volle Middeleeuwen. De vaste presentatie in de thuisbasis in Rotterdam in het paviljoen van Henket, overigens thans in herinrichting verkerend, is ingedeeld naar deze ontwikkelingslijnen, maar kent ook een functionele indeling. In de Smakelijk Eten tentoonstelling is deze laatste opzet doorgetrokken, zij het met een chronologische uitbreiding in de Préhistorie en Romeinse Tijd. Hierbij is gebruik gemaakt van de in Vlaardingen door de archeologische werkgroep Helinium en het 'Vlaardings Archeologisch Kantoor' van de Gemeente Vlaardingen tijdens opgravingen aangetroffen gebruiksvoorwerpen. Hoewel gebruiksvoorwerpen wat stijl betreft natuurlijk geen 'kinderen' krijgen en van een echte stijlontwikkeling vaak geen sprake is, vormt het een boeiende verrijking van het vormenspectrum van de middeleeuwse collectie voorwerpen. Juist door de indeling naar gebruiksfunctie binnen de tentoonstelling wordt de bezoeker bewust of onbewust met afwijkingen of overeenkomsten tussen bijvoorbeeld kookpotten uit de Préhistorie en de Middeleeuwen geconfronteerd. Ogenschijnlijk hebben ze weinig met elkaar gemeen. De eerste is grauw van kleur, heeft geen glazuur, is onversierd en heeft een onregelmatige vorm omdat de draaischijf nog niet was geïntroduceerd. De middeleeuwse kookpot is veel gelijkmatiger van vorm, want - van de draaischijf afkomstig - heeft deze een fraaie rode glimmende glazuur, staat op pootjes en heeft ook nog een handig oor. Maar het grote verschil is slechts uiterlijke schijn. Blijvend principe is het relatief grote volume dat de pot kon bevatten en de grote opening, die het roeren en het vullen dan wel legen eenvoudig maakte. De overeenkomsten tussen lepels uit deze perioden zijn al weer een stuk opvallender en zo kan iedere functiegroep nader beschouwd worden op leidende principes en afwerking. Wat is nu echter de relevantie van deze confrontatie met de doorlopende lijnen sinds 3000 voor Christus tot in wezen nu aan toe? Wat heeft de gemiddelde Westwijkbewoner aan deze constatering? Een goede vraag, waarbij gewaakt moet worden voor een al te abstracte, obligate of te theoretische verklaring. Het gaat er natuurlijk om dat De Strip de bezoekers/bewoners verleidt hun alledaagse eigen praktijk te vergelijken met een andere wereld. Hen te laten ervaren, zonder te belerend te willen zijn, dat er vele variaties op een thema zijn, waarbij het ene niet onder doet voor het andere, of misschien wel aantrekkelijk is om aan te proeven. De (zeer) recente geschiedenis leert dat het noodzakelijk is de bezoeker zelf een oordeel te laten vormen en dat de boodschap niet door de strot geduwd kan worden. Het aardige is nu dat het juist De Strip is, die onbevangen en onbevooroordeeld handreikingen kan geven bij veranderingsprocessen, zoals in de Westwijk. De trouwe bezoeker van De Strip zal het zijn opgevallen dat er veel overeenkomsten aan te wijzen zijn tussen de tientallen Smakelijk Eten-voorwerpen, maar dat er ook een lijn valt te trekken naar de voorafgaande tentoonstelling, over de hedendaagse gebruiksvoorwerpen uit Marokko. De overeenkomsten tussen dit aardewerkscala en de nu in het kader van Smakelijk Eten gepresenteerde objecten zijn opmerkelijk groot en de vergelijking met de huidige keukeninventaris komt opeens in een ander daglicht te staan. Verschillen zijn veel kleiner en overeenkomsten groter. De opzet om met andere ogen te kijken krijgt zo een extra dimensie. Hierin worden culturen niet gelijkgesteld, maar in een juist perspectief tot elkaar geplaatst. Dit laat zien dat onze

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 377