mm.tm fr 'êSÊ Musis 378 Foto: Jan van der Ploeg populair en binnen een kwart eeuw onder bereik van vrijwel de gehele bevolking. Samen met de imitaties in de vorm van Delfts Blauw moet de introductie van het porselein een ware materiële revolutie teweeg hebben gebracht, die de herinnering aan het prille verleden al snel heeft doen laten vervliegen. Dit voorbeeld is natuurlijk zeer sprekend, maar ongemerkt speelt dit proces zich nog dagelijks af. Bekijk eens een folder van willekeurig welk warenhuis van tien, vijftien jaar terug en het valt op hoe snel ons interieur verandert. Hoeveel witte, paars/bruin/oranje en grenen meubelen hebben we in de laatste 30 jaar al niet meegemaakt? Om nog maar te zwijgen van macramé, keramieken lampen en een raambedekkende plantenweelde. De tentoonstelling laat zien dat dit soort veranderingsprocessen heel menselijk en iets van alle tijd zijn. De parallel met de Westwijk als geheel ligt misschien niet direct voor de hand, maar kan in het zelfde kader geplaatst worden. Er heeft zich in de afgelopen veertig M - jy v - directe voorouders er een minstens net zo'n andere leefcultuur op na hielden als menig allochtoon vandaag de dag. De tentoonstelling beoogt te laten zien hoe veranderlijk het menselijk handelen is en hoe belangrijk externe factoren daarbij zijn. Kortom, hoe ontwikkelingen in de maatschappij, of deze nu een economische of politieke oorsprong hebben, hun weerslag hebben op zoiets als materiële cultuur. Het mooiste voorbeeld uit de tentoonstelling is misschien wel de introductie van het Chinese en Japanse porselein en de weerslag die dat heeft gehad op de zogenaamde Westerse wereld. Eeuwenlang beperkte het kleurenspectrum van het Hollands aardewerk zich tot bruine, rode, gele en groene tinten. De handelscontacten met het Verre Oosten, aanvankelijk via Italië, Portugal en Spanje, introduceerden niet alleen nieuwe vormen maar vooral ook een nieuwe, ongekende, materiaalsoort en onbereikbaar geachte kleuren (blauw en wit). Het nieuwe werd razendsnel buitengewoon jaar door externe factoren een cultuurverandering voorgedaan, die er bijvoorbeeld voor heeft gezorgd dat we ons niet alleen mobieler voelen maar ook zijn. De tot leegstand gedoemde winkelgalerijen zijn daar een misschien niet gewenst, maar wel logisch gevolg van. Deze constatering roept natuurlijk de vraag op wat de rol en taak van een willekeurig museum daar in is. Het is dan ook een fenomeen dat de makers van het nieuw te vormen Vlaardings Museum bezig houdt. Is het de taak alleen een valide nostalgisch gevoel bij de bezoekers op te roepen, door, om het in modieuze termen uit te drukken, evocatieve opstellingen te creëren, waarin men zich herkent? Of is het ook van belang om los van enig nostalgisch gevoelen lange- termijn-processen in kaart te brengen en te laten zien waar onze cultuur op gestoeld is? Het mag duidehjk zijn dat het Vlaardmgs Museum beide aspecten van de plaatselijke geschiedenis in de opstelling zal belichten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 378