Schiedam ziet talent niet Kor Kegel In Schiedam was ze onzichtbaar, vond de gemeente. Ze moest haar atelier uit. Maar in Rotterdam hadden ze wel oog voor haar talent. Amy Gale won er de Pendrecht Cultuurprijs, toegekend door artistiek leider Ed Wubbe van het Scapino Ballet. Waarom had de gemeente Schiedam geen oog voor haar prestaties? 379 Musis In de danswereld is Amy Gale een klinkende naam. Ze werkte met Bianca van Dillen en Pauline Daniels, schakelde geregeld beeldend kunstenaars in bij dansprojecten en maakte producties met Ton Lutgerink van het Onafhankelijk Toneel. Met haar Dansateliers leidt zij jonge dansmakers op en het was haar bevlogenheid, haar integriteit en haar brede visie op dans, die Ed Wubbe ertoe bracht Amy Gale de Pendrecht Cultuurprijs toe te kennen. Die prijs wordt elk jaar uitgereikt binnen telkens een andere kunstdiscipline, door een prominente vertegenwoordiger van de desbetreffende discipline. Ed Wubbe roemde haar bijdrage aan de ontwikkeling van jonge danstalenten. Haar stichting Dansatehers maakt de Rotterdamse danswereld compleet, zei Wubbe. In Schiedam bestond onder kenners en kunstenaars al jaren grote waardering voor het werk van Amy Gale. Na een studie dans aan het Juilliard-conservatorium in New York was de Amerikaanse in 1969 naar Schiedam gekomen, waar zij een atelier kon huren in het voormalige schoolgebouw aan de Westmolenstraat 24. Hier werkte zij, in de luwte, maar vol toewijding, aan producties die geregeld nationale aandacht trokken. Haar activiteiten waren dusdanig intensief, dat zij in 1995 besloot extra ruimte te huren in een verzamelgebouw aan de 's-Gravendijkwal 58 in Rotterdam, waar ook Dance Works Rotterdam en Conny Janssen Danst zijn gevestigd. In haar Schiedamse atelier kregen jonge dansmakers de gelegenheid om onder haar begeleiding te experimenteren en te repeteren. Maar de gemeente Schiedam zegde haar de huur op. Ze had in 2000 om centrale verwarming gevraagd en dat werd geweigerd, omdat de gemeente van plan was haar atelier aan een beeldend kunstenaar te verhuren. Daar is een wachtlijst voor, mevrouw, en u bent misschien wel kunstenaar maar geen beeldend kunstenaar, dus u past niet in het beleid, daar kwamen de argumenten op neer. Amy Gale toog naar de kantonrechter, die haar een jaar uitstel verleende. In de tussentijd probeerde ze de gemeentelijke sector economische zaken, eigenaar van de school aan de Westmolenstraat, tot andere gedachten te brengen, maar de sector zei geen beleid te ontwikkelen, maar slechts beleid uit te voeren. Dus klopte ze aan bij de afdeling culturele zaken, waar men van mening was dat Amy Gale te onzichtbaar bezig was - u doet niet eens mee aan de Open Ateliers, kreeg ze te horen - en waar nog eens herhaald werd dat het gebouw alleen voor beeldend kunstenaars bedoeld is en niet voor dans of ballet of zo. Bovendien verkeerde de gemeente in de veronderstelling, dat Amy Gale haar atelier zelf niet meer gebruikte - omdat haar Dansatehers in Rotterdam zat - en dat ze het onderverhuurde. Ze bewoog hemel en aarde om te mogen blijven met als belangrijk motief dat ze het atelier ter beschikking stelde aan haar leerlingen, die zij intensief begeleidde. En ze vroeg wat het nou uitmaakt, of je een verfkwast beweegt of je armen en benen, als het resultaat in elk opzicht kunst is. Maar de gemeente had geen begrip. Begin oktober leverde Amy Gale de sleutel in. Eind van die maand won ze in Rotterdam de Pendrecht Cultuurprijs. Een wrange situatie. De gemeente Schiedam verspeelde het recht om trots op haar te mogen zijn. Sterker, de gemeente moet zich schamen. De gemeente heeft erkend talent de deur gewezen, de stad uit verbannen. Zelfs het protest van andere kunstenaars in de Westmolenstraat, onder wie Sjef Henderickx, Daan van Golden, Albert Verkade en Peter Hellemons, mocht niet baten. Zij waren voor Amy Gale opgekomen, maar ze kregen niet eens antwoord. Sommige kunstenaars staan al meer dan tien jaar op de wachtlijst, is het verweer van de gemeente. Maar kan Amy Gale daar wat aan doen? Het geeft geen pas om de ene kunstenaar op straat te zetten om de andere binnen te halen. In Rotterdam huurt Amy Gale aan de 's-Gravendijkwal een vervangende ruimte voor dertig maal de prijs die ze in de Westmolenstraat betaalde. Een commercieel tarief. Het maakte geen indruk op de gemeente Schiedam. Ze kreeg te horen dat ze al die jaren van een laag huurtje geprofiteerd had. Profiteren? De gemeente heeft toch zelf jaar najaar verzuimd om huurcorrecties toe te passen, in feite om de kunstenaars terwille te zijn? En waarom zou de gemeente Schiedam alleen voor beeldend kunstenaars een atelierbeleid hebben en niet voor andere kunstbeoefenaren, zelfs niet als deze nationale allure hebben? Het zegt alles over het povere Schiedamse cultuurbeleid. Bij de collegeonderhandelingen wilde geen van de nieuwe wethouders de portefeuille cultuur hebben. Uiteindelijk kwam de portefeuille bij Theo Schoenmakers terecht omdat de anderen er bang voor waren en er geen verstand van hadden. Niet uit alle vijf schoorsteenpijpen op de school aan de Westmolenstraat komt rook. In het pand huurde Cees Bouw dertig jaar een atelier, maar hij is al jaren niet merkbaar als beeldend kunstenaar actief. Hem werd de huur opgezegd, omdat hij het atelier alleen als opslag gebruikte. 'Hij stalde er zijn motor,' zegt Adriaan de Regt. Dat lijkt inderdaad onder geen enkele kunstdiscipline te vallen, dus in dat geval heeft de gemeente een goede reden gehad om te proberen de wachtlijst te bekorten. Maar dat geldt niet voor Amy Gale. 'Ik voel mij om onzinnige redenen uit mijn studio gezet,' zegt de prijswinnares.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 379