e geen contact. Ze waren ook ir toch anders. fesv SsHSMfa 395 Musis Van het Mandement van de bisschoppen in 1954 hebben we in Schiedam, althans in en rond Havenkerk, niks gemerkt, omdat de dominicanen altijd al naar een open katholieke godsdienst en cultuur gestreefd hadden en er dus weinig voor voelden iets krampachtig te gaan verdedigen. Een kapelaan als Gerard Oostvogel trok zich van dat Mandement echt helemaal niets aan. Hij vond het een krampachtige reactie van de bisschoppen op de ontzuiling en de secularisatie die onvermijdelijk was. Na de oorlog was een wanhopige poging gedaan de oude vormen uit de tijd van de katholieke emancipatie te herstellen. Dat was niet gelukt en dat was logisch, want die emancipatie was voltooid. De manier waarop de bisschoppen nu probeerden de kudde binnen de omheining te houden, was aandoenlijk naïet en de reacties erop van mensen als mijn vader waren veelzeggend. Ik kreeg een brief dat priesterstudenten vooral niet naar het strand mochten, omdat daar gemengd gezwommen werd. Mijn overtuigd katholieke vader reageerde laconiek: in Nijmegen is hij de baas, ik ben dat hier. We gaan naar de familie in Katwijk en natuurlijk ga jij naar het strand. Aan het bloeiende katholieke leven in de binnenstad en de Havenkerk kwam in de loop van de jaren vijftig een eind, toen de binnenstad langzaam leegliep en de paar honderd resterende parochianen het onderhoud van de Havenkerk niet meer konden opbrengen. Die kerk is verkocht aan de Pinkstergemeente en onze gemeenschap is verhuisd naar Nieuwland. Dat deed vreselijk pijn, emotioneel maar ook omdat veel mensen uit die katholieke middenstand hun maatschappelijke en religieuze referentiepunt verloren. Het was echter wel de werkelijkheid. In Nieuwland verrezen twee grote en nieuwe kerken, er kwamen weer koren en het oude mengsel van religie en cultuur kreeg opnieuw vorm. Het is allemaal niet voor lang geweest. De katholieken emancipeerden inmiddels economisch in hoog tempo en gingen beter wonen, waardoor hun huizen beschikbaar kwamen voor de nieuwe armen. Dat waren vooral moslims.Van de twee grote katholieke kerken is nog één kleintje over. Dat is alles wat rest van onze 'Havenkerkclan' uit de jaren vijftig. Met de moslims hebben we nog weinig contact. Het fenomeen kerk verkeert voor de zoveelste keer in een diepe crisis en moet S geheel op de schop. Alleen de kerk die dat jj zelf beseft, heeft misschien nog een kans. We moeten nadenken en analyseren wat voor godsdienst de 21ste eeuw nodig heeft. émÈÈÊÊÈÈÊÊImmmmrnm. Ik heb altijd een warme band gehouden met katholiek Schiedam en met de mensen die daar mijn katholieke milieu vormden. Ik ben in 1959 door bisschop Beckers tot priester gewijd en het sprak vanzelf dat de receptie in Hotel-café-restaurant Beyersbergen op de hoek van de Vlaardingerstraat tegenover de De Drie Korenbloemen was. Dat hotel was van Jan van der Meer, wiens vader net als de mijne collectant in de Havenkerk was. Het was een oer-Schiedams maar ook echt katholiek bedrijf, waar alle katholieke feesten werden gehouden. Het is in 1961 gesloten, nadat het door de gemeente onteigend was. Na mijn pensionering als pastoor van de Steigerkerk in Rotterdam in 1997 heeft Jan van der Meer, die dekenaal waarnemer was, mij eerst naar Vlaardingen en vervolgens naar Schiedam gehaald. Sinds twee jaar werk ik een paar dagen per week bij de nieuwe kerk van St. Jan de Doper Visitatie in Nieuwland die de voortzetting van de Havenkerk en tevens het laatste Schiedamse bolwerk van de dominicanen is. Ik heb in mijn scriptie beschreven hoe in 1616 de eerste pater dominicaan naar Schiedam kwam, het is meer dan waarschijnlijk dat ik zelf de laatste pater dominicaan in Schiedam zal zijn...

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2002 | | pagina 395