Een begrip als om uw nachtrust het gaat! Chris Coppens www.chriscoppens.nl 43 Musis maar in de Westmolenstraat werd een noodoplossing gevonden, voor een korte periode, omdat hier stadsvernieuwingsplannen bestaan. Was het Zoldertheater in De Teerstoof niet geschikt? Arie de Mol is in de Nieuwstraat wezen kijken, maar zag meteen dat het speelvlak te klein was voor een aansprekende productie en bovendien was er een probleem met het schuine dak. Knus was De Teerstoof wel, maar dat compenseerde de ongemakken onvoldoende. En wie Caravaggio in het Theater aan de Schie gezien heeft, weet dat Els Inc. ook in een grotere ruimte contact met het publiek kan genereren. De acteurs aan tafel zaten op nog geen drie meter van de eerste rij. Acteurs en toeschouwers keken elkaar in de ogen. 'Liefst zou ik alleen maar eerste rijen hebben,' zegt Arie de Mol. De interactie met 'de zaal' ervaart hij als inspirerend. Els Inc. begon in 1990 onder de naam Els Theaterkollektief op initiatief van Bas Zuyderland, Jochem van der Put en Arie de Mol, die alle drie een regie-opleiding in Amsterdam volgden. Ze vonden elkaar in een verbintenis, die vier jaar vruchten afwierp. Els was de naam van de eerste voorstelling, die later tot een korte cyclus leidde ('Els gaat trouwen' enzovoorts). Plaats van handeling was het Veemtheater in Amsterdam. Een van de meer bekende producties van het Els Theaterkollektief is de volksopera De Dood De Zee, gebaseerd op de legende van de Vliegende Hollander, met Arie de Mol als verteller. De titelsong belandde vorig jaar nog op het repertoire van het Vlaardingse dameskoor Uit Volle Borsten, die er in juni 2002 op het Smartlappenfestival in Leiden bijna de eerste prijs mee wonnen. Els maakte een gestage gang omhoog en verhuisde van Veem naar theater Bellevue, maar daar is geen plaats voor een huisgezelschap. Els ging een beetje zweven, zocht een eigen kantoor, maar worstelde ook met de situatie dat Amsterdam wemelt van de theatermakers. 'Ik werd iets ouder en zag al die jonge theatermakers uit het hele land na hun opleiding een enkele reis Amsterdam maken. Dan vraagje je ook af, of zo'n overdosis in de hoofdstad wel gezond is,' zegt de nu 41-jarige Arie de Mol. Hij ging zich oriënteren in Maastricht, waar hij met Gerard-Jan Rijnders al aan een productie had gewerkt - maar omdat Maastricht aarzelde en Paul van Oord zich ondertussen aandiende, werd het dus Schiedam. De afspraak werd gemaakt dat Els Inc. huisvesting zou krijgen en als tegenprestatie tenminste eenmaal per jaar een première in het Theater aan de Schie geeft. De première van Caravaggio vond daar op donderdag 19 december 2002 plaats. In januari reisde Els Inc. ermee door het land, Bellevue werd driemaal aangedaan en ook trad het gezelschap op in Eindhoven, Amersfoort, Maastricht, IJmuiden, Culemborg en Groningen. In februari zal Caravaggio ook in allerlei andere plaatsen te zien zijn, waaronder Oranjestraat 64 3111 AP Schiedam Tel. (010) 426 87 17 Fax. (010) 473 50 40 SLAAPCOMFORT De slaapvoorlichter voor het watergebied Alkmaar, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Schiedam heeft met Els Inc. een kwalitatief goed exportproduct in handen. Dat Schiedam een eigen professioneel theatergezelschap heeft, is in de Rotterdamse regio niet onopgemerkt gebleven. Er is een Art-overleg van vijf buurgemeenten van Rotterdam, te weten Capelle aan den IJssel, Barendrecht, Spijkenisse, Vlaardingen en Schiedam. Het zijn vijf gemeenten met een vrij behoorlijk geoutilleerd theater, die naar een gezamenlijke inkoop van theatervoorstellingen streven - dan is het goedkoper. Bovendien mikken ze op een aanbod, dat aanvullend is op wat er in Rotterdam allemaal te zien is. Het resultaat van het Art-overleg is onder meer dat Caravaggio ook in Capelle aan den IJssel te zien zal zijn, in het Isala Theater op 7 februari, en dat Els Inc. in mei in Barendrecht de première geeft van het Heijermans-stuk Ora et Labora, een boerendrama waarvoor in Barendrecht nog een passende locatie wordt gezocht. Het is bijzonder dat een stad als Schiedam over zo'n eigen gezelschap beschikt - zoiets zie je alleen in de echt grote steden, ofschoon ook Almere, Delft en Doetinchem iets dergelijks ambiëren - en het leidt ertoe dat de andere buurgemeenten van Rotterdam wel in die trots willen delen. Els Inc. is nu feitelijk het grootste professionele theatergezelschap in de Rotterdamse regio buiten Rotterdam. Of dat later ook geld van de andere Rijnmondgemeenten oplevert, valt overigens nog te bezien. Wel draagt Barendrecht al bij in de kosten van de Heijermans-première. 'Ik ben nooit zo'n hoofdstadmannetje geweest,' zegt Arie de Mol. 'We zijn heel bewust een reisgezelschap, dat ook de provincie opzoekt. Cultuur moet zich niet tot de Randstad beperken. Het is natuurlijk niet zo dat Cultuur iets van Amsterdam is en dat de rest amusement is.' Hij heeft nog een adres in Amsterdam, maar vertoeft eigenlijk voornamelijk in Rotterdam en Schiedam. De toekomst ziet er gezond uit. Als de verbouwing achter de rug is, wil Els Inc. kennismaken met de buurt. De omwonen den aan de Singel en de Rotterdamsedijk mogen een uitnodiging verwachten. En ondertussen wil Els Inc. subsidie gevers interesseren met nieuwe plannen. Op stapel staat Boze Geesten van Dostojevski, geschreven in 1871. Het gaat over een samenleving die aan ontbinding onderhevig is en dreigt te individualiseren. Een heel actueel stuk, vindt Arie de Mol, hij ziet raakvlakken met het Nederland van na de moord op Pim Fortuyn. Met Gerard-Jan Rijnders gaat hij het stuk vernederlandsen en combineren met liedjes uit de oude doos, waardoor met een hedendaagse, moderne bewerking een verlangen naar een verloren vaderland moet worden opgeroepen 'en waarbij we heel erg in het midden laten of we dat normen- en waardenverhaal nou eng vinden of er vóór zijn...' Het zal in elk geval de recensenten van landelijke media wel weer naar Schiedam trekken.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 43