Het monument
Op begraafplaats en
crematorium Beukenhof
neemt het 'stronkie' van Yvon
Koopman een uiterst
bescheiden plaatsje in.
Het valt niet uit de toon, dat
niet. Integendeel, juist de
tegenstelling tot die andere,
meer traditionele graftekens
geven het iets ontroerends en
toch monumentaals tegelijk
door de keuze voor het brons
waarin het is uitgevoerd:
een materiaal dat de eeuwen
weerstaat, zoals wij weten uit
alle geschiedenisboeken en
bezoeken aan musea.
Het 'stronkie' siert het graf
van Sjouke Konings-Pols de
moeder van Gijs Konings,
eertijds kabouter, actievoerder
voor behoud van de
Brandersbuurt en later
journalist en cameraman,
die samen met zijn vrouw
José hierin hun eerbied en
bewogenheid tot uitdrukking
brengen.
105 Musis
Foto: Jan van der Ploeg
Het monumentje op de Beukenhof is overigens vanuit een
heel andere optiek ontworpen. Van oorsprong is het een
speelse inval en ontstaan vanuit de gedachte dat er toch heel
wat leukere manieren moeten zijn om het autoverkeer van het
trottoir te weren, dan met die zielloze aluminium
'amsterdammertjes' of die nog lelijker paaltjes uit bruine,
hergebruikte kunststof.
Dus sjouwde ze een nat, groen uitgeslagen eikenstammetje
mee uit de Gelderse bossen en maakte er een bronzen afgietsel
van dat in twintigvoud het voetgangersgebied van het Willem
Dreesplein in Nieuwland markeert.
Het is dezelfde speelsheid die ook ten grondslag ligt aan
Schiedams merkwaardigste versiering van de openbare ruimte;
het 'torentje vanYvon', pal naast de oude KK begraafplaats aan
deVlaardingerdijk. Het torentje sierde oorspronkelijk het oude
gebouw van het Leids Academisch Ziekenhuis en was evenals
dit voorbestemd voor de slopershamer. Om die reden stond
het ook tijdelijk gestald bij een Leids sloopbedrijf met de