Musis 106 Foto: Sjef van Duin bedoeling om het tezijnertijd te ontdoen van lood en koper en het hout te verzagen voor de open haard. Koopman was echter op slag verkocht en bewoog hemel en aarde om het gammele bouwwerkje te mogen behouden. Geen ambtenaar in die tijd die ze met bestookte met plannen en vragen, verzoeken om assistentie en bijstand in het ontwikkelen van een passend locatieplan. Geen obstakel ging ze daarbij uit de weg. Ambtelijke bezwaren en dat waren er nogal wat - wuifde ze eenvoudig weg. Politieke tegenwerpingen negeerde ze en de ene na de andere praktische hindernis wist ze te nemen met het gemak alsof ze een leven lang had doorgebracht in de wereld van sloperij en zware transporten. Dus kwam het torentje op een oplegger van de firma Baard naar Schiedam waar het weer gerestaureerd, opgepoetst en gedecoreerd tot het monument dat nu, midden in een vijver kleur geeft aan de achtergrond van de zware bomen van de begraafplaats er achter en een opgewekte toets is in het woonwijkje ervoor. Mensen en gewone menselijke zaken zijnYvon Koopmans belangrijkste inspiratiebronnen. Ze speelt ermee, transformeert ze tot een andere werkelijkheid en een ander leven. 'Beschermde gebiedjes' is een noemer waaronder ze een groot gedeelte van haar werk heeft samengebracht. Het zijn voorwerpen van allerlei aard en herkomst, die ze samenvoegt, versiert en van een nieuwe betekenis voorziet. Een schoenborstel bijvoorbeeld die als een ark bescherming en onderdak lijkt te bieden. Of een knop van een gordijnroe waarin zij een geheimzinnige mythe veronderstelt, een afgedankt broedkooitje of een stuk van een deurpost met het verwrongen scharnier er nog aan, dat kleurig beschilderd het kantoor van een makelaar siert. Als kunstenaar is ze zelden gericht op zoek naar voorwerpen of onderwerpen die zij in haar oeuvre een plaats kan geven. Het zijn de dmgen en toevallige vondsten zelf die haar inspireren. Zelfs een ingedeukt, van straat opgeraapt, colablikje kan de aanleiding vormen tot het openen van een 'beschermd gebiedje'. In dit geval voor een kind dat zo graag 'ook iets van kunst' voor zichzelf wilde. Zelf vindt ze het niet meer dan voor de hand liggend dat zij iedereen; cursisten, collega's, schoolklassen en verenigingen zonder terughouding laat delen in haar werklust en zelfs haar techniek. Ieder put immers uit eigen fantasie en voorstellingsvermogen. Heel gewoon vindt ze het ook dat ze, succesvol kunstenaar, ontwerpster en initiatiefnemer in tal van projecten, parttime werkt in een verzorgingstehuis om het gezicht op elementaire, maatschappelijke noden niet te verliezen. Koopman werkt evengoed met kinderen, als met de dames van het wekehjkse leesclubje, gedetineerden, collega's en buurtbewoners. Dat daar soms 'kopie-koopmannen' uit voortkomen interesseert haar minder dan het plezier dat de cursisten er voor zichzelf aan beleven. Partner Marcel, verslijt haar soms voor gek. Maar springt wel bij, waar nodig. Desnoods bij het vouwen van enkele honderden boekjes; een idee waarmee Yvon een persoonlijke toets wilde geven aan een diplomatieke ontvangst. Of het optuigen van een onderscheiding, die ze als zodanig te kaaltjes, te gewoon vond. Of het ontwerpen en bouwen van een rijdende stellage, waarop de Vlaardingse kunstenaar Kees van Alderliesten als Kunstpaus werd rondgereden tijdens de simultaan-opening van een twintigtal als kunstgalerie ingerichte woonhuizen en openbare gebouwen. Die opening vond plaats op dezelfde dag als de intocht van sinterklaas, waarom het de kunstenaars een aardig idee leek om als tegenwicht een Kunstpaus in te zetten. Annette Braad ontwierp hiervoor een kostuum waarop Fellini subiet gevallen zou zijn. Het nadeel was alleen dat Alderliesten - toch geen kleine jongen zich er onmogelijk in kon verplaatsen. Dus construeerde Marcel zoiets als een soepel rijdende bouwsteiger waarop de Kunstpaus vastgebonden en als pakketje vervoerd kon worden Hij had daarin een vooruitziende blik. Want met dat de Kunstpaus zich tegoed deed aan met ruime hand geschonken beaujolais, kon hij zich met gemak ook in een hoek worden geparkeerd als een steeds bizarder relikwie, naarmate meer stukken van zijn tekst in de wijn ten onder gingen en Alderliesten de ontstane leemten opvulde met zijn schallend gelach.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 106