De tragiek van een Musis 134 wanneer je een ogensc Wie her Streekmuseum Jan Anderson aan de Kethelweg 50 in Vlaardingen betreedt, moet zich voorbereiden op een bombardement van historische informatie. Het ruikt er letterlijk naar geschiedenis, een ondefinieerbare lucht die mij herinnert aan de Haagse bovenwoning van mijn opa en oma waar ik als kind eindjaren '60 kwam. Een schoolklas met de schier onverslijtbare houten lessenaars waar Pietje Bell en Kruimeltje in gezeten kunnen hebben, een kruidenierswinkel uit grootmoeders tijd, een smederij uit grootvaders tijd, de benedenverdieping van het museum dompelt je onder in de sfeer van Ach lieve tijd. Voorwerpen uit het dagelijks leven van twee of drie generaties geleden roepen onvermijdelijk gevoelens op van nostalgie en verbazing, maar ook van opluchting en atkeer. Nauwelijks bijgekomen van deze bomvolle oudheidkamers, wacht mij op de eerste verdieping een overzicht van de geschiedenis van Vlaardingen, gedeeltelijk via een uit 1987 daterende vaste opstelling (teksten Theo Poelstra, vormgeving joop Stigter) en deels via wisselende tentoonstellingen. F.r is zoveel te zien en de ruimte is zo vol datje niet weet waar je moet kijken. Waar andere musea vele zalen voor nodig hebben, tref je hier op één zolderverdieping van bescheiden afmetingen aan. Het gevoel datje krijgt bij zo'n overvloed is vergelijkbaar met de ordening van lijk chaotisch familiearchief. Waar moetje in hemelsnaam beginnen? Wat is de context van al die voorwerpen? Waar is de rode draad? Ietwat verdoofd verlaat ik het museum. Er is een grens aan wat een mens aan historische sensatie kan verdragen. Het is duidelijk dat Hagenaar Jan Anderson (66), na de verkoop in 1995 van zijn 56 Cency drogisterij en voltijdsverzamelaar van alles wat met de Nederlandse geschiedenis te maken heeft, zichzelf geen beperkingen oplegt. Alles heeft met alles te maken. Anderson is de verzamelaar van het dagelijks leven in Nederland. Op zoek naar vals geld? Anderson tovert de nepbnefjes van vijfentwintig en honderd gulden te voorschijn, waarmee al dan niet onschuldige klanten in één van zijn drogisterijen probeerden te betalen. Wat begon als een verzameling

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 134