DRAW!
Edwin Spek
31
145 Musis
Iedereen tekent wel eens.Voor een kunstenaar is dat niet
anders. Het is de basis van het vak: als oefening, studie of
schets.Van alle manieren waarop een kunstenaar zich kan
uitdrukken is de tekening wellicht de meest toegepaste vorm.
De relatie tussen kunstenaar en tekening kan van persoon tot
persoon en zelfs van tijd tot verschillen.Voor sommige
kunstenaars is de tekening een autonome vorm. Een aantal
kunstenaars is ook uitsluitend als tekenaar bekend.Voor andere
is de tekening niet meer dan een notitie, een studie of een
probeersel. Talrijk zijn ook de voorbeelden waarin
beeldhouwers en schilders in hun tekeningen en observaties
een heel andere kant van hun persoonlijkheid laten zien.
Als zodanig is de tekening een bijzonder medium. Om het
even of hij snel geschetst of juist met uiterste precisie
vervaardigd is. Ook het materiaal is divers. Potlood, pen, inkt,
viltstift, krijt: alle kunnen ze een middel zijn om ideeën op
papier te zetten.
300procent toont tijdens Draw! een ruime selectie tekeningen
die veel verschillende technieken vertegenwoordigen. Hoe
uiteenlopend de geselecteerde werken ook zijn, in alle werken
komt de dynamiek en de kwetsbaarheid van het medium naar
voren. Want een potloodstreep is lang niet zo definitief als een
penseelstreek.Vaak toont de tekening goed hoe het werk tot
stand is gekomen en wat de gedachten waren van de
kunstenaar.
Draw! Is behalve een overzicht ook een aansporing voor het
pubhek en de kunstenaar om de tekening als medium en als
autonome uitingsvorm opnieuw te ontdekken.
Jetske de Boer gaat ervan uit dat we in onze westerse
samenleving er aan gewend zijn om alles te bezitten wat we
nodig hebben. Goederen, prestaties en zelfs leven hebben we
verzekerd. Maar hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk
vraagt ze zich af - dat kinderen onverwacht sterven aan
hersenvliesontsteking en dat er rampen gebeuren die we niet
kunnen voorspellen of controleren? Het gegeven van een
zogenaamde zekerheid en het menselijk onvermogen om
gebeurtenissen te beïnvloeden fascineert haar mateloos. Het
ongenoegen daarover uit Jetske in haar tekeningen en een
haast manisch hoge productie ervan.
Aan het werk van Jolande Bosch ligt vaak een behoefte ten
grondslag om structuur aan te brengen in ogenschijnlijk onge
structureerde zaken.Vaak ook repeteert ze bewegingen en
handelingen die ze tekenend en figurerend vast legt. Op die
manier ontstaat laag over laag toch een uiteindelijke structuur
en mondt een losse beweging van hand of pols langzaamaan en
fase na fase uit in een uiteindelijk compleet en zelfstandig werk.
Van huis uit monumentaal georiënteerd brengt ze een
driedimensionale beweging tot stilstand in het platte vlak, met
vaak een fragiel en uiterst kwetsbaar ogend resultaat.
Pierke Hulshof werkte aanvankelijk vanuit een kubus en
maakte die uit alle mogelijke materialen. Zijn tekeningen
mondden uit in driedimensionale objecten van hout en staal.
Toch noemt hij de ruimtelijke aspecten minder belangrijk dan
zijn woede over de wereld om hem heen en met name de
invloeden van religie en opkomende rechtse regimes, die hij
uit door cynische teksten met betrekking tot algemene
gebeurtenissen.
Arend Roelink: Zonder titel
Sarah van der Pols: Chat rooms 2