□ns irado WORDT VERVOLGD Om maar meteen met CoBrA in huis te vallen: Henk Slechte bezocht de tentoonstelling CoBrA: De Kleur van vrijheid en is lyrisch over kwaliteit en professionaliteit. Pierre Janssen heeft de naam dat hij 26 werken van Karei Appel figuurlijk voor het gelijknamige fruit en een ei voor het museum heeft aangekocht. Fout. Die eer komt iemand anders toe. Het museum heeft het nooit van politieke of bestuurlijke ondersteuning moeten hebben. Cees van der Geer kijkt samen met Aad Wagenaar in het burgerlijk verleden van een middelgrote stad. Achteraf wordt het plan om de Cobra collectie in de jaren '80 van de hand te doen, gezien als een coupe om de toekomst van het museum ter discussie te stellen. Het scheelde echter maar een haar of de verkoop was gewoon doorgegaan. Wim Schelberg. Cobra koos voor de materie: een kunstbeschouwelijke benadering van Cees Straus. René Zwaap sprak met Diana Wind over de toekomst van het museum. Jan van derTuijn, zelf kraker van een pandje aan de Laan, las het boek van Bram Uil en herinnert zich dat zijn vader de jonge revolutionair na het succesvolle kraken op het hart drukte om het toch vooral niet te laat te maken. Liduina; De Musical, gaat op zestien mei aanstaande in premiere. In het Bericht. musis@kabelfoon.nl Het gaat in Vlaardingen niet meer over de bezuiniging van driehonderdduizend euro waarmee wethouder Ben van der Velde de Streekmuziekschool Opmaat in de wurggreep heeft genomen. Goddank niet meer. Waar politiek Vlaardingen zich druk over maakt is dat de muziekschool in haar terechte protest tegen de bezuinigingsmaatregelen een foto heeft gebruikt waarop een soldaat een geweer richt op een fluitspelend kind. We zijn weer terug in het Vlaardingen van voeger, waar hele kerkgemeenschappen zich afsplitsten op één enkel bijbelwoord, één verkeerd accent van de predikant, één lachje teveel in het huis des Here en waar het scherpslijpen even gewoon was als het besodemieteren van de goegemeente door knopen in de collectezak te doen inplaats van centen. Heel politiek Vlaardingen liep in de afgelopen dagen te hoop om Opmaat te veroordelen voor die fotokeuze. Over de bezuinigingen werd niet langer gesproken, die vallen buiten de exegese. Geschandvlekt noemden zowel links als rechts Vlaardingen z'n wethouder Ben van der Velde door die foto. Hoe haalde Opmaat het in z'n hoofd om een aanklacht van War Child te gebruiken als argument tegen een wethouder, al is het dan een wethouder die zonder te blikken of te blozen het hele culturele veld durft uit te maken voor subsidiejagers en profiteurs van de gemeentekas. Van der Velde mag tevreden zijn. Hij heeft Vlaardingen weer daar, waar de stad al eeuwenlang in uitblinkt: in het kiften over een bijzaak en ondertussen vergetend waar het in hoofdzaak werkelijk om gaat. Deze uitgave kon mede mogelijk worden gemaakt door Musis 151 MUSIS mei 2003, jaargang 9, no. 5 Musis verschijnt 11 maal per jaar en informeert en opinieert onafhankelijk op het brede gebied van cultuur en samenleving in Schiedam/Vlaardingen en de regio. Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam. Redactie: Henk Horsten, Kor Kegel, Laurens Priester, Henk Slechte, Harriet Weststrate, Arij Maarleveld, voorzitter Eindredactie: Hans van der Sloot Redactie- en administratie: Broersvest 75-77, 3111 ED Schiedam, tel./fax. 010 - 4735518 Abonnementen: Door telefonische opgave en storting van (minimaal) 27,50 (jaarabonnement 2003) op rekeningnummer 81.33.79.555 Fortis-bank onder vermelding van 'Musis'. Opzeggingen schriftelijk 2 maanden voor beëindiging abonnementsperiode. Advertentie-exploitatie: De Hollandse Onderneming VOF Zetwerk en lithografie: DTPiet Gouda - Schiedam Druk: Drukkerij Mercator Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 151