Aan maatschappelijke Musis 156 fietsers het Mathenesserplein in Rotterdam al bereikt hadden, waren de laatsten de prikklok bij de poorten van Wilton Fijenoord en Gusto nog niet gepasseerd, zolang was de stoet. En behalve aan die 20.000 vaste werknemers boden de werven dan nog arbeid aan tientallen toeleverende industrieën en aan duizenden losse hulpkrachten die per autobus uit Zeeland, Noord Brabant en zelfs België werden aangevoerd. Wim Crouwel, Rein Fledderus (ook ontwerper van een nieuwe binnenstad voor Schiedam), Gust Romijn,Wim van Tijen, Carel Visser, Wally Elenbaas, Wout van Heusden, Piet van Stuivenberg, Benno Wissing, Wessel Couzijn, Cas Oorthuys, Henk de Vos, en Wim van derWeerd. Het zijn namen waarvan verschillende zowel in relatie stonden tot het Stedelijk Museum in Schiedam als tot de Rotterdamse avantgarde, in en rondom de 'groep R' aan het Het toenmalige elan valt in Schiedam gemakkelijk terug te vinden in de plannen en ambities van die tijd. In de voornemens bijvoorbeeld voor de Nieuwlandse polder, waar een hele nieuwe stad zou verrijzen. Daarnaast had Schiedam grootse ideeën omtrent een eigen schouwburg annex cultureel centrum op de kop van de Plantage. De vernieuwingsdrang manifesteerde zich ook op cultureel en maatschappelijk gebied zoals dit werd uitgedragen door de Schiedamse Gemeenschap. In Rotterdam uitte het maatschappelijk optimisme zich onder andere in de manifestatie E55, waarvoor Karei Appel de beschildering van de hoofdwand ontwierp. Wie de lijst van architecten en kunstenaars die in de E55 betrokken waren verder volgt, komt namen tegen als Constant Nieuwenhuys, Jaap Bakema, Aldo van Eyck, Gerrit Rietveld, eind van de jaren '40 en de Venstergroep in het begin van de jaren '50. Dat soortgelijke relaties bestonden met de Schiedamse Vereniging voor Irrealisme en Abstractie in de beeldende kunst (VIA) zal niemand verbazen. Initiatiefnemers van VIA waren de Schiedamse verzamelaar/drukker GoosVerweij en de leraar en repetitor aan de Rijks HBS Steef de Vries. Enkele drukken dieVerweij in de jaren vijftig voor Constant Nieuwenhuys en Bert Schierbeek maakte, komen we nu tegen als kostbare unica op de CoBrA-tentoonstelling. Maar behalve een lokaal pleitbezorger voor de moderne

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 156