Het einde van Schiedam Musis 158 Hoe ouder hoe creatiever.Verraste Ria Klop haar pubhek nu al weer enige tijd geleden met haar tompouces en suikerzoete kleuren en haar huisjes met in- en in roze stenen, nu trakteert zij het publiek in Pand Paulus op het uitzicht vanuit haar raam. In die ver uit elkaar liggende onderwerpen komen haar leven en kunstenaarschap samen. Afbraak en verbrokkeling waren belangrijke thema's in haar academieperiode, gevolgd door een serie werken die de afbraak van Het Witte Dorp tot onderwerp hadden. Het waren stenen, stenen en nog eens stenen die het karakter van het werk van Ria Klop bepaalden en als er waarheid schuilt in de opvatting dat mensen worden aangetrokken door hun tegenpool, dan gaat dit zeker op voor Ria Klop: klein en fragiel als ze is. Ria Klop komt uit een banketbakkersfamilie. Vandaar het roze van het fondant dat ze zich uit haar jeugd herinnert en waarmee ze uiteindelijk haar kiezelstenen bedekte, de laatste veilig opgeborgen in een glazen huis. Want - zoals bekend - betekent een steentje onder het dikke zoete roze een ramp voor de banketbakker in kwestie. Ria Klop past zich als kunstenaar aan bij de dingen die haar gebeuren. De sloopwerken uit haar eerste periode, werden muurvlakken. De muurvlakken werden de muur van haar leven - en veertigtal werken - opeengestapeld uit gebeurtenissen die haar weer voor de geest kwamen toen ze haar atelier in de Passage verruilde voor haar huisatelier in Schiedam Noord. De muur van haar leven werden de tompouces uit haar jeugd die ze tijdens de opening van één van haar exposities met gulle hand rond deelde en het fondantroze bedekte uiteindelijk de stenen uit haar beginperiode. De keuze voor die onderwerpen en reeksen van werken overkomt haar, evenals de vervreemding die ontstaat uit het schilderen en bewerken van onverenigbare materialen en het samenbrengen van schijnbaar tegenstrijdige invallen. Dit is ook het geval met haar nieuwe project 'Het einde van Schiedam' dat van 10 mei tot en met 15 juni in Pand Paulus te zien is. Wie uit de titel afleidt dat Klop terug is bij haar vroegere werk dat de ontluistering en de betreurde sloop van Nederlands beroemdste complex noodwoningen. Het Witte Dorp in de oksel van de Schiedamseweg en Franselaan in Rotterdam tot onderwerp had, komt bedrogen uit. Het einde van Schiedam dient letterlijk en geografisch te worden opgevat. In 2002 heeft Ria Klop vanuit het raam van haar woning iedere morgen om ongeveer half tien een foto gemaakt van de polder aan de noordelijke rand van Schiedam. Vanaf het punt tot aan de gemeentegrens is het maar een paar honderd meter. Het einde van Schiedam is daar dus zeer nabij. De 348 foto's van dit gebied (enkele ochtenden ontbreken in het geheel) vormen de basis van de tentoonstelling. Ze vullen de grote zaal van Pand Paulus. In de kleine zaal is een drie uur durende video te zien met opnames van het natuurgebied op een zomerzondagmiddag. Aan de muur hangen negen schilderijen die een luchtige impressie geven van het landschap. De tentoonstelling wordt op 10 mei om 16.00 uur geopend door de ornitholoog drs. R. Scheeres. Deze naamgenoot van onze burgemeester is regelmatig te vinden in de polders rondom Schiedam waar hij het rijke vogelleven volgt en zijn onderwerpen vindt voor een boeiende causerie over onze gevederde vrienden. Zoals de meeste ornithologen is ook de heer Scheeres gewend om zijn observaties in alle rust te doen om het vliegend volkje niet te doen opschrikken. Gewend aan stilte treedt hij zelden in de openbaarheid. De opening van de tentoonstelling van dit nieuwe project van Ria Klop vormt hierop een uitzondering en is voor liefhebbers daarom een gerede kans om meer te weten te komen over fuut en merel die het letterlijke einde van Schiedam met hun gekwinkeleer markeren. In voogaar en zomer althans. HvdS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 158