langer de producent. 195 Musis aan het nieuwe theater dat in 1999 net één seizoen draaide. Met de oprichting van de Stichting Schiedamse Theaters kon dit werk veel gerichter en praktischer worden gedaan. De ontvlechting die dit mogelijk moest maken, kostte alleen veel tijd. Maar met als resultaat betere financiële en juridische condities en ruimte voor de afdehng Cultuur om zich te ontwikkelen tot het actief en uitvoerend projectbureau dat ik voorsta. Successievelijk hebben we vervolgens nieuwe, enthousiaste jonge mensen aangetrokken. Vaak in de persoon van jonge parttimers die in de praktijk iets hebben bewezen zoals Martijn Verhoeven of Sonja Ammerlaan met hun inbreng in festivals als Crossing Border of het Filmfestival Rotterdam. Geen uitgesproken ambtenaren dus, maar mensen die naast hun betrekkingen voor de afdehng Cultuur nog ander werk doen of drie of vier maanden de tijd nemen om op wereldreis gaan. Als er iets is dat mij nog nooit is verweten dan is het dat ik té ambtelijk zou zijn'. In de notitie mogen het multiculturele Spectrum festival of het Maasboulevardfeest in de Gorzen niet meer meedoen. En ook de Brandersfeesten worden slechts als onderdeel genoemd. 'Mijn eerste indruk van de feesten in Schiedam was dat het allemaal een soort Molen en Jeneverfeesten waren die de gemeente organiseerde of subsidieerde. Eigenlijk nogal oubollig. Het Spectrum festival in het Beatrixpark was al aan het aflopen. De glorietijd daarvan heb ik niet meer meegemaakt. Wat betreft het Maasboulevardfestival kan ik duidelijk zijn. Wij hebben gekozen voor het stadscentrum als plaats waar de belangrijke evenementen zullen plaatsvinden. Daar vallen de Gorzen dus buiten. Misschien is het beter dat het Maasboulevardfestival subsidie vraagt via wijk- en buurtbeheer. Het oude subsidiebeleid hep vooral over Economische Zaken. Dit gaf alleen subsidie als het evenement iets van doen had met jenever en molens. In een lezing tijdens de toeristische borrel voor Economische Zaken heb ik toen nieuwere ideeën geopperd die meer te maken hebben met citymarketing. Deels waren deze uit de Verenigde Staten afkomstig en wel uit het boek'Cultural Touristic Planning'. Centraal daarin staat dat niet langer het aanbod maar de vraag naar cultuur bepalend is. De consument geeft hierbij de richting aan en niet langer de producent. Op de eerste plaats moet een brede keuze mogelijk zijn. In ieder geval breder dan het oude beleid aan molens en jenever kon bieden. Dit is niet genoeg om de verwende toerist naar Schiedam te trekken. De bezoeker als consument wil 'zappen' en dus zelf een pakket of module kunnen samenstellen. Ook volgens recent onderzoek - zoals van de Lagroup naar het imago van Schiedam - moet de stad zich vooral richten op twee categorieën: de groep 30-49 jarigen én de 50 plussers. Deze potentiële groepen willen totaalervaringen opdoen en daarvoor heb je een breed aanbod nodig. De CoBrA-bezoeker moet worden verleid om tevens de historische binnenstad mee te pikken en ontdekken dat Schiedam gezellige en goede restaurantjes heeft. Die bezoeker komt terug en helpt om een positief imago in het leven te roepen. Kortom de vraag bepaalt de toeristische toekomst en niet langer het aanbod'. Het zijn vooral oudere en méér-verdienende doelgroepen waarop het toekomstig beleid zich richt: De Regt; 'Van collega-procesmanager Binnenstad, Frans Griffioen, kwam de klacht dat bezoekers van het centrum te weinig geld achter laten. Een veeg teken dat er voor groepen die beter in hun slappe was zitten, te weinig te doen is. De doelgroepen dus van de yuppen empty nesters en tweeverdieners die houden van museumbezoek, funshoppen in het lifestylegebied en graag een vorkje prikken. Jongeren en kinderen zijn moeilijker te binden. Dat hebben wij gemerkt met X-Change op het museumplein waar ondanks keiharde deejays en veejays het jongere pubhek het af liet weten. Op het gebied van de familie-evenementen zijn de Brandersfeesten echter weer een goed aanbod, dat elke jaar weet te beantwoorden aan de vraag van een grote doelgroep van zelfs boven-regionale signatuur. Utrecht is een mooi voorbeeld hoe je dit in de praktijk kan aanpakken. Daar werken alle musea samen met bijvoorbeeld het Werffestival waar theaterkunsten worden vertoond. Alles heeft een cultureel sausje en samen met de mooie grachtengordel komen er jaarlijks veel bezoekers naar Utrecht. Bergen in Noord Holland is een ander voorbeeld hoe cultuur en toerisme een groeimarkt kunnen scheppen'. Deze ideeën zijn algemeen geldend, maar hebben als nadeel dat elke stad toch in dezelfde vijver vist. Ja, natuurlijk maar elke stad heeft een ander aanbod. Schiedam heeft andere dingen te bieden dan Vlaardingen met zijn haring en vissersverleden. Schiedam biedt zelfs kansen boven de grote buurman Rotterdam. Schiedam heeft een mooie, historische binnenstad, Rotterdam niet. Kunstenaars uit andere steden begrijpen dat en kunnen hier nog goedkoop een atelier of woning krijgen, zie bijvoorbeeld Els Inc., het tegenwoordige theatergezelschap van Schiedam. Door de sterke kanten van de lokale cultuur te benadrukken kun je een kunstklimaat creëren dat aantrekkelijk is voor bezoekers en voor de beeldvorming van de stad. Rotterdam heeft een andere, grotere schaal..., toegegeven. Dat kan soms een voordeel zijn, maar juist onze kleine schaal - met korte lijnen tussen instellingen en vrijwilligers - maakt dat wij gemakkelijk samenwerken. Reken maar dat mijn collega afdeling Cultuur in Rotterdam Kees Weeda soms jaloers is als hij hoort wat hier praktisch en snel te regelen is. De Regt noemt Stad als Film geregeld als hét voorbeeld van de nieuwe festivals waarvan Schiedam het in de toekomst hebben moet. Kritische Schiedammers daarentegen vonden het wel wat 'arty en elitair'. De Regt; 'Stad als Film was zonder meer geslaagd en een voorbeeld wat Schiedam kan bereiken met zich in te zetten voor het cultuurtoerisme. En ach, zo elitair was het allemaal niet. We hanteerden juist een 'sandwichformule'. Naast 'moeilijke' kunst werd er ook een populair programma gepresenteerd. Wie niet van kunstfilms houdt, kon ook gaan kijken naar Charley Chaplin, begeleid door het Kethelse harmonie-orkest St-Radboud of naar populaire films uit het Indiase Bollywood. Er kwamen volgens de brandweer zo'n 10.000 bezoekers op af. En geloof mij, die kwamen van heinde en verre. Een nieuw publiek dat Schiedam voor het eerst van een ander kant zagen. En wat die yuppen betreft, ach... dat is toch ook positief. Het is juist de doelgroep die Schiedam zo goed gebruiken kan'.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 195