231 Musis aardig wat te doen. Haarlem heeft bijvoorbeeld het Internationale improvisatie concours in de St. Bavo kerk, waar tegelijkertijd ook tijdens de internationale zomeracademie organistencursussen worden georganiseerd. Net zoals in Vlaardingen vindt dit concours eens in de twee jaar plaats. Verschillende componisten en muziekstijlen worden er besproken. De organisten bespelen het Müllerorgel (1738) met werken van Bach tot de modernste componisten. Steeds worden drie componisten centraal gesteld. Ook Nijmegen kent een festival. In St. Stevenskerk staat het Keulse Königorgel (1776), gebouwd door Ludwig König (1717-1789). Hoewel König uit de Rijnstreek afkomstig was, is dit een orgel met een Zuidduits karakter. Dit leent zich prachtig voor de muziek van de componist Muffat (1653-1704). Ook in Maastricht zijn er tijdens het festival 'L'Europe et l'orgue' vele organisten en orgelliefhebbers te vinden. Het Orgelfestival Holland vindt plaats in de Grote St. Laurenskerk te Alkmaar, waar zich twee beroemde orgels bevinden; het Van Hagerbeer/Schnitgerorgel (1646-1725) en het in 1511 gebouwde Van Covelenorgel, het oudste, nog bespeelbare orgel van Nederland. De openingsavond in Vlaardingen wordt meestal bezocht door zo'n driehonderd bezoekers, waarvan ongeveer drie kwart uit kerkelijke kring afkomstig is, een vakachtergrond heeft en een leeftijd heeft boven de dertig jaar. Men kan hier spreken van een hogere drempel. Vandaar dat er dit jaar bewust aan verandering gedacht is. De lezing 'Van Neumen en noten', met als thema de ontwikkeling van het muziekschrift door Eric Jas van de Universiteit van Utrecht is bijvoorbeeld een poging om een grotere verscheidenheid aan muziekliefhebbers te trekken. Tijdens het festival geeft ook Zoutendijk een concert en speelt Het Van Peteghem-orgel in de Grote Kerk, Vlaardingen foto: Jan van der Ploeg variaties en fantasieën van grote componisten zoals Bach en Buxtehude als een vast onderdeel in het programma. Mensen vinden het nu eenmaal leuk om bekende melodieën te horen. Als vaste organist van de Grote kerk is hij dagelijks vanaf halfacht in de kerk aanwezig, waar hij begint met oefenen. Verder geeft hij orgelles in de kerk en begeleidt er twee kerkkoren die zich toeleggen op Telemann, Bach en Fauré. Zijn eigen composities in klassieke stijl heeft hij nooit op cd gezet. Het zijn motetten, dat wil zeggen korte, meerstemmige kerkelijke zangstukken op bijbelwoorden, cantica's, lofzangen en koraalcantates, met koren en solisten. Soms leidt hij kinderen van de basisscholen of andere groepen die hiervoor belangstelling hebben, door de Grote kerk in een cultuur-educatieproject, waarin de leerlingen ook uitleg krijgen over het Van Peteghem-orgel en het orgelspel. De vrouw van Aad Zoutendijk vertelt de kinderen over de geschiedenis en het interieur van de kerk. Hoewel zijn eigen composities slechts in de kerk ten gehore worden gebracht heeft Zoutendijk al verscheidene cd's uitgebracht met onder andere orgelcomposities van Bach, Boëly, Czerny en verschillende minder bekende Vlaamse componisten, zoals Joseph Tilborghs, Oscar Depuydt en Clement. Deze laatste componisten/organisten schreven hun muziek, die voortreffelijk aansluit bij de kwaliteiten van hetVlaardingse orgel in de tweede helft van de negentiende eeuw. De opnames zijn 's nachts in de Grote kerk gemaakt, aangezien het op dat moment rustiger is dan overdag en het spel niet gestoord wordt door een blaffende hond of een overkomend vliegtuig. Buiten hoor je van het orgel niet veel. Omgekeerd is dit wel het geval. Soms moet de muziek daarom toch vier of vijf keer opgenomen worden. Zelfs een wachtende taxi kan de opnames al verstoren. Bij het festival hoort ook een kleine tentoonstelling van foto's van Bram van den Berg met als thema de curiositeit in verband met het orgel. Zo is er bijvoorbeeld een foto van een engel met een portatief(orgel) op zijn arm, genomen in een Noordffanse Kathedraal en hangt er een foto van een fantasieorgel, getekend door de Franse schrijver Jules Verne. De foto's geven prenten, tekeningen en beeldhouwwerken weer waarop het orgel op niet alledaagse wijze is weergegeven. Overigens was het portatief in de Middeleeuwen een veelgebruikt instrument. Het is een orgel in 'zakformaat' dat met één hand werd bespeeld, terwijl met de andere de balg werd bewogen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 231