247 Musis te worden als zij als het gaat over kunst en vooral hoe de interesse in kunst kan en moet worden gewekt. Zet Julia voor om het even een gezelschap managers uit het midden- en kleinbedrijf of een klas schoolkinderen en het resultaat zal ongeveer hetzelfde zijn; ze verlaten de artoteek met het gevoel iets rijker geworden te zijn. De tijd, energie en geld die zij in de artoteek steekt zijn moeilijk te bepalen. Elke schatting daaromtrent doet ze lachend af: Het is niet belangrijk. Wat telt zijn de resultaten. Behalve dat Julia ervan overtuigd is dat omgaan met kunst als een noodzakelijke bestaansvoorwaarde mag worden beschouwd, weet ze ook dat ze haar publiek waar mogelijk tot actieve deelname moet aanzetten en het vooral moet verrassen. Toegankelijkheid speelt daarin een belangrijke rol. Ze is gelukkig met het feit dat de artoteek in een voormalige winkel in gehuisvest. Je kunt er van alle kanten binnen kijken tot in het depot en de keuken toe. Die openheid maakt de artoteek tot de aantrekkelijkste etalage in de rij van winkels, waarin verder alleen een bloemenwinkel zich heeft gehandhaafd, naast de reusachtige lege winkelruimtes van zaken die het ook hier niet hebben gered. De artoteek onthaalt de mensen op steeds wisselende etalages en toont zich op openingstijden als een goedbeklante zaak, waar bijna altijd mensen zijn, jonge kinderen met kunstklassen en educatieve projecten in de weer zijn, groepen worden ontvangen en een welvoorziene leestafel is. De artoteek demonstreert bovenal hoe leuk kunst kan zijn als het als de gewoonste zaak van de wereld wordt beschouwd. Dat verlaagt de drempel. En het werkt. In 2001 telde de Artoteek 2.235 bezoekers en deelnemers aan projecten, waaronder 700 kinderen. Dat aantal ligt beneden het bezoekersaantal van het museum, maar ruim boven dat van alle andere kunstinstellingen, de kunstklassen incluis. En in dit aantal zijn niet de mensen meegeteld die buiten de artoteekruimte in schoolprojecten en manifestaties als de ateherroute en Wonen met kunst door Julia Snikkers een culturele opsteker krijgen aangereikt. Neem het fotoproject 'Met andere ogen' in 2002. Tientallen mensen namen er actief aan deel. Maar tienduizenden andere echter namen kennis van het project door de foto's die door de hele stad verspreidt hingen. De artoteek brengt zichzelf niet alleen op de hoek van de 's Gravelandseweg onder de aandacht. Ook de etalages in de Nieuwe Passage, op de Broersvest, de Dam en de Hoogstraat worden door de artoteek - al dat niet in samenwerking met kunstenaars gevuld. De artoteek is Schiedams belangrijkste intermediair tussen kunst, cultuur en het gewone publiek. Dat vergat Leefbaar Schiedam voor het gemak maar even toen de partij besliste, dat de artoteek moet worden afgestoten, zijnde geen kerntaak van de gemeente. Wat dan wel, mag men zich afvragen. Het is de enige instelling die het grote pubhek dat niet zo snel naar een tentoonstelling zal gaan met kunst kennis laat maken op een ontspannen en tot niets verplichtende manier. Ook zakelijk gezien is er weinig mis. Bij alle educatieve projecten voor scholen voor basis- en voortgezet onderwijs, en bij ieder kunstproject dat de Artoteek met een wijk- of buurtcentrum organiseert, zijn kunstenaars betrokken. Het effect ervan is tweeledig. In de eerste plaats komen deelnemers direct in aanraking met de makers van kunst. Dat stimuleert. Want ook kunstenaars blijken in de omgang gewone jongens en meiden die veelal vanuit een praktische aanpak werken. Nergens is de drempel tot de kunstwereld zo laag als in het contact met de kunstenaar zelf.Voor de kunstenaar betekent de deelname aan projecten een aanvulling op het inkomen. En dat is ook nooit weg. Commercieel is het een goede zaak dat Julia Snikkers naast de artoteek ook de andere culturele instellingen vertegenwoordigt in het Centrum Management. Op die manier verzekert zij het culturele veld van een voortdurend contact met de plaatselijk middenstand en geeft zij de instellingen een rol in de promotie en het leefbaar maken van de stad. Ook hier heeft de medaille een andere kant. Naast alle gesprekken over parkeerproblemen, uitstallingen en hondenpoep brengt zij de vreugde van het creatieve idee ter compensatie van het leed dat de ondernemer in het centrum in diens portemonnaie treft. Het aangrijpen van de CoBra- tentoonstelhng als moment om de binnenstad onder de aandacht te brengen en de daaraan verbonden etalageprojecten zijn er een voorbeeld van.Verder maakt ze samen met de winkeliers plannen om de hedendaagse kunst thematisch en op een haast ongemerkte, maar niet te vermijden manier onder de aandacht van het winkelende publiek te brengen. En spant ze zich in om als actieve partner in het project 'Wonen met kunst' de winkeliers te laten profiteren van deze manifestatie waarin de galeries het voortouw nemen. Ten onrechte is nog altijd minder bekend dat de artoteek ook kunst verkoopt en in dit opzicht een echt commercieel bedrijf is. Bijna alle kunstwerken uit de collectie zijn te koop. Zelfs speciale aanbiedingen gaat de artoteek niet uit de weg. Speciaal voor de tijd dat de tentoonstelling CoBra, de kleur van vrijheid, in het Stedelijk Museum loopt, heeft de artoteek de hand weten te leggen op een aantal CoBra-werken voor de verkoop. Het betreft hier originele litho's, zeefdrukken en zelfs gouaches van Corneille, Karei Appel, Heerup, Doucet en Eugene Brands.Vanzelfsprekend liggen de prijzen op het niveau dat voor CoBra-werken wordt betaald, maar wie, aangestoken door de schitterende expositie in het Stedelijk zelf een echt werk van de grote kunstenaars uit deze periode aan de wand wil hebben kan vanaf 475,bij de artoteek terecht. Tenslotte laat de artoteek het publiek door het organiseren van workshops op een andere manier kennis maken met kunst. Als vervolg op de workshop zeefdrukken komt dit najaar het etsen aan de beurt en wel het werken volgens de drogenaald-techniek. Hierbij wordt de etsplaat bewerkt met de etsnaald, de burijn of het wiegijzer. De drogenaald-ets wordt gekenmerkt door de diepe en fluwelige lijn, die we onder andere kennen van Rembrandt. De cursisten maken kennis met het ambachtelijk karakter van deze techniek en leren, naast het prepareren van de etsplaat het maken van een afbeelding. Wie wil kan z'n eigen kerstkaart maken. De workshop wordt gegeven op de vier avonden van 8-15-22 en 29 november. De kosten zijn 100 euro voor de gehele workshop die gegeven wordt door Aad Riepsaame. Er is plaats voor maximaal acht deelnemers. Niet veel maar weer acht Schiedamse deelnemers voor één van de projecten waaraan Leefbaar Schiedam zo oppervlakkig voorbij ging toen de partij in het verkiezingsprogramma stelde: De artotheek is geen gemeentelijke kerntaak en kan worden afgestoten. In de hal van het stadskantoor, de bibliotheek en de hal van het theater wordt aan lokale kunstenaars de gelegenheid tot exposeren geboden. Daarop is maar één antwoord mogelijk. Laten zien wie je bent en niet bij de pakken neer gaan zitten. BSvW

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2003 | | pagina 247