'ode op
Musis 248
Emmy Miltenburg, foto: Jan van der Ploeg
In een prachtig pand uit 1780 aan de Lange Haven in
Schiedam is sinds enkele maanden een galerie gevestigd.
Niet het gebruikelijke aanbod van beeldende kunst of
keramiek is hier te zien, wel mode en stoffen, die elders zelden
worden geëxposeerd. Galerie EM wil een podium voor
modeontwerpers zijn, een plek waar ontwerpkwaliteit met
hoofdletters wordt geschreven. De ruimte is sober, maar
doordacht. Je kunt er alle kanten mee op. Een vondst - ook
voor architecten is de in vergrijzend hout uitgevoerde,
massale wand die over meerdere verdiepingen de achterzijde
van de woningen aan de Hoogstraat aan het gezicht onttrekt.
Op die manier voegt een autonome wand, die eigenlijk niets
anders is dan een tuinmuur, een eigen bouwkundige waarde
toe aan het interieur
De aankondiging van de lopende tentoonstelling munt ook al
uit door eenvoud. Een gouden etalagesticker vermeldt slechts
'Orson+Bodil, salon d'essayage', ofwel in plat Nederlands;
'paskamer' of iets sjieker 'passalon', al zul je minstens tot
Brussel of Parijs moeten gaan om een bij dit begrip passende
ruimte te vinden. In Nederland immers vindt het uitkiezen
van kleding doorgaans plaats in de beslotenheid van een met
gordijnen of een klapdeurtje afgeschoten hok. De cultuur
waarin voor het passen en becommentariëren een salon is
ingericht heeft onder onze lage hemel nog nauwelijks
voedingsbodem gevonden.
Schiedam behoort vanaf nu dan tot de uitzondering.
De mode die in Galerie EM wordt geëxposeerd is ook te
koop. Voor de daarbij passende prijzen wel te verstaan.
Want de kleding van Orson+Bodil is niet goedkoop.
Modeontwerper Alexander van Slobbe (Schiedam 1968) streeft
naar een eigen vormentaal en stond, als eerste individuele
Nederlandse ontwerper, al vier keer op de catwalk in Parijs.
De shows van zijn label Orson+Bodil, dat met trots wordt
gebracht door toonaangevende huizen als Van Ravenstein op
de Amsterdamse Keizersgracht en Kodin Couture in
Maastricht gingen niet onopgemerkt aan de internationale
pers voorbij. Met name Japan is hevig geïnteresseerd in de
Nederlandse ontwerper. Zo merkwaardig is dat overigens niet.
De hjnen van Orson+Bodil zijn - volgens de internationale
modepers - van een gortdroge soberheid, maar in de
afwerking daarentegen van een geraffineerde finesse.
De overeenkomst met Japanse ambachtskunsten waarin
soberheid en schoonheid van lijn en detail samengaan is groot.
De kleding van O+B onderscheidt zich met constructie,
coupe en met de tactiele kwaliteiten van de gebruikte stoffen.
Geen kleding waarin het publiek dat de societypagina's van de