ie metroverbinding pal naast het centrum van Rotterdam
311 Musis
zijn door het theehuis, de prijsvechter, de knakenwinkel en de
snackbar.
De Honnerlage Gretelaan legt het accent op de woonfuncties
en verbindt in Nieuwland een aantal accenten van betekenis.
Nu de as vrijwel geheel voltooid is kan een balans worden
opgemaakt van wat Nieuwland gewonnen heeft met die
metro-aanleg. Veel. Het accent van Rembrandt, het metro
station Troelstralaan en Opstandingskerk is, in samenhang met
het majesteuze groen van de voormalige RK-begraafplaats
onderaan de Vlaardingerdijk van grootsteedse allure. Direct in
het zicht liggen een tweede en derde element van betekenis;
het 'weidegebied' dat de toegang tot de omgeving van het
Wibautplein en de architectuur van het vernieuwde Thurlede
in samenhang met het opmerkelijke metrostation Parkweg en
straks Utopia. De afsluiting tenslotte verenigt de bebouwing
langs de Noordvestsmgel, het Willem Dreesplein en de
veelvormige woningbouw rond de grote vijver op het terrein
van de voormalige technische school.
De belangrijkste blikvangers zijn vanzelfsprekend bijna de
metrostations Schiedam Centrum, Parkweg en Troelstralaan.
Het station Schiedam Centrum is van de hand van Jan van
Belkum die als hoofdarchitect ook verantwoordelijk is voor
het vernieuwde station Bijlmermeer in samenwerking met
Arcadis Bouw, ARC+ en de Engelse architect Neven Sidor.
Deze laatste verwierf als partner bij Nicholas Grimshaw
Partners grote bekendheid met het ontwerpen van het
vermaarde en ook al grotendeels in glas uitgevoerde -
Waterloo Station in Londen.
Van Belkum zegt over z'n ontwerp: 'Gebruik van glas maakt
ondergronds metrotracé: een even bijzonder als uitnodigend
gegeven, dat door de architecten ook volledig is uitgebuit.
De ligging op de grens van een uitgesproken stedelijk gebied
en een geaccidenteerde parkomgeving met sterke monumen
tale waarden bewoog de architecten tot een keuze voor zware
gemetselde en van brede vensters voorziene wanden en een
klinkerbestrating op de perrons. De glazen kap die uit zes
overstekende schalen bestaat rust op gebogen, verlijmde
spanten.
De constructie is zodanig dat volstaan kan worden met ijle
stalen kolommen aan weerszijden als enkele ondersteuning van
de transparante dakconstructie. Extra attractief is het dak bij
regenval. Over de glazen panelen vloeit het water langs de
ruiten om tenslotte als een waterval en praktisch aan de
voeten van de reizigers in de langgerekte vijver te storten.
Verbakei en Ruys hebben daarom voorzien in een hoge glazen
borstwering die het inslaan van de regen voorkomt en het
opspattende water buiten het station moet houden. Anders dan
de meeste metrostations voeren de trappen aan het einde van
het perron niet alleen naar uitgangen in de verschillende
windrichtingen maar komen ze op dijkniveau samen op een
bordes dat in hout en glas is uitgevoerd. De metrohalte is
hiermee een station geworden compleet met de suggesties van
wachtkamers en stationsgebouwen.
De vernieuwing werkt aanstekelijk. Dat maakt
NieuwlandNieuws duidelijk. Dat zegt ook directeur
bestuurder Karin van Dreven, met een schuin oog naar een in
de hoek gestalde maquette die de nieuwbouw suggereert
waarmee binnen afzienbare tijd op het grondgebied tussen de
van het station een open, overzichtelijke ruimte. Niet alleen de
grote, glazen entreekap draagt daartoe bij maar ook de twee
kleinere kappen die zijn aangebracht in de doorgang naar de
perrons. Die kappen hebben overigens nog een andere,
architectonische functie. De kappen liggen in één lijn en
voeren de passagiers als het ware naar de perrons.'
Op de Burgemeester Honnerlage Gretelaan wordt de aandacht
direct getrokken door de vier ellipsvormige glazen Paviljoens
die het station Parkweg markeren. Het eerste en laatste
paviljoen vormen hier de in- en uitgangen. Ook in het
ontwerp van dit volledig ondergrondse station van architect
Hans van Heeswijk - de voormalig stadsadviseur van
Amsterdam en huidige vormgevingsadviseur van
Rijkswaterstaat - was de vrije toetreding van daglicht
uitgangspunt. Om op de perrons voldoende plafondhoogte te
behouden is gekozen voor een verhard oppervlak boven de
tunnelbuis. Om zoveel mogelijk daglicht te laten toetreden
werden naast de twee ingangen nog twee lichtopeningen
boven het perron gerealiseerd. Deze lichtopeningen bevinden
zich op korte afstand van elkaar. Vanuit de beide entrees is
reeds ruim zicht op het perron mogelijk.
In dit ontwerp toont Hans van Heeswijk hoever zijn
specialisering als ontwerper van bruggen gaat. De golvende en
gebogen glazen dakvlakken zijn gevat in een robuuste stalen
omlijsting die de indruk wekt als een zelfdragend geheel
stevigte te geven aan de paviljoens eronder.
De natuurlijke omgeving van het station Troelstralaan vormde
de belangrijkste inspiratiebron van de architecten Jos Verbakei
en Lukas Ruys. Een bijzondere factor vormt ook de situering
van het station aan de voet van de dijk, waardoor het complex
technisch oogt als een opengewerkt perspectief van een verder