'jftig zoeken vriendjes
De jongeren die komen
zijn intrinsiek
geïnteresseerd.
Die komen op de cultuur
af, niet op flauwekul
101 Musis
organiseren, wat voorheen Julia Snikkers deed. Visser vindt dat
deVrienden nieuwe activiteiten moeten ontwikkelen voor een
jongere doelgroep, zonder overigens de activiteiten voor de
oudere leden te veronachtzamen.
Edwin Spek en Govert Visser zien verschillende
mogelijkheden. Ze stellen het bestuur voor in zee te gaan met
het organisatiebureau van Gerda Brust, bekend van de
stichting KunstWerkt en Pand Paulus. Zij heeft ervaring met
het organiseren van excursies-op-maat, toegesneden op
specifieke doelgroepen. Edwin Spek heeft als galeriehouder
een netwerk van jonge fotografen en kunstenaars, die goed
weten wat er onder jongeren leeft. Govert Visser:'Je kunt, hoe
grijs je ook bent, toch jong van geest blijven, maar dat wil niet
zeggen datje ook weet wat jongeren bezielt. Een zender als
Fun X weet cultureel geïnteresseerde jongeren heel goed te
bereiken. Radio 538 en Hilversum III zijn stinkend jaloers
omdat zoveel jongeren naar Fun X luisteren. Daar zou een
vereniging als de onze 'ns mee in contact moeten treden.'
Ook van die ervaring hopen deVrienden gebruik te kunnen
maken. 'Ik denk dat als we Mike Redman vragen een video
avond te doen, met een dj die jazz en dansmuziek mixt, we
een heel nieuw publiek in huis krijgen,' zegt Edwin Spek.
DeVrienden zijn niet beducht voor vandalisme.'De jongeren
die komen zijn intrinsiek geïnteresseerd. Die komen op de
cultuur af, niet op flauwekul,' zegt Govert Visser. Maar hij
vindt versterking van het bestuur toch een eerste voorwaarde
om die jongeren te bereiken. Met de organisatie van excursies
staat Visser er alleen voor. De excursies naar Dokumenta in
Kassei en naar het Van Abbemuseum in Eindhoven waren een
succes, maar de respons op de geplande excursie naar de
vijftigste Biënnale van Venetië was daarentegen weer nul. In de
ledenvergadering werd geklaagd over de prijs. 'Maar er zat wel
een hotel bij middenin Venetië in het hoogseizoen!' zegt
Govert Visser. 'Het was echt een schappelijke prijs'.
'Naar Saatchi! In Londen. Een brutaal museum. Dat trekt
misschien nieuwe leden, terwijl het ook de oudere
kunstliefhebber kan boeien,' zegt Edwin Spek. Hij wil
meewerken aan een sfeer waarin ideeën opborrelen, een
geestdriftige sfeer, want dat heeft een psycho-magnetische
werking op het publiek. Hij vindt de vereniging Vrienden van
het Stedelijk Museum beslist nuttig: 'Het zou zonde zijn als de
vereniging er niet meer was. Bijna alle vrijwilligers in het
museum zijn Vrienden.
Zonder deVrienden zouden de vrijwilligers waarschijnlijk
minder betrokken zijn. En zouden zelfs een aantal taken op
het gebied van collectiebeheer en collectiebeschrijving
domweg blijven liggen'.
Daarin schuilt natuurlijk ook het gevaar. Waar de Vereniging in
het verleden een meesturende, initiërende en ondersteunende
taak had, is deze langzamerhand veranderd in een dienende.In
de lezingen, de excursies en de concertseries van weleer
hadden deVrienden een stevige hand, zoals ook in het
opzetten van de kunstklassen waarvoor het museum
aanvankelijk slechts ruimte beschikbaar stelde.
Edwin Spek: 'Ik denk dat we meer reclame voor onszelf
moeten maken. Als je lid bent, mag je gratis het museum in.
Ben je geen lid, dan kostje dat vijf euro entree. Als je drie
keer het museum bezoekt, heb je de contributie er al uit'.
Wat hem betreft wordt het jubileumfeest gecombineerd met
nog meer leuke aanbiedingen. 'Een feest, hoe plat het misschien
ook is, 'triggert' toch weer andere mensen.' Maar ook op
andere manieren zou de vereniging Vrienden aan betekenis
kunnen winnen, denkt Govert Visser, de man achter de
excursies. DeVrienden zouden de discussie over het belang
van cultuur in brede zin kunnen aanwakkeren. 'Ik vind - en
dat is in Schiedam vloeken in de kerk - dat Cobra overdreven
veel aandacht krijgt. Alsof we het alleen daarvan moeten
hebben. Maar het museum positioneert zich wel als museum
voor hedendaagse kunst. Daar wil ik het mee eens zijn, maar
op welke kunststromingen richten we ons dan? Welke kant
moeten we op? Wat voor visie heeft de museumdirectie
eigenlijk. De definitie hedendaagse kunst is mij te algemeen en
te vrijblijvend. Je zult moeten aangeven waarop je je precies
richt, zoals dat ook in het verleden duidelijk is gezegd door
Jansen en Paalman'.
Hij vindt dat het gemeentebestuur veel te veel verwacht van
winkels, winkels, winkels in de binnenstad, ofschoon er veel
winkelpanden leeg staan, en ondertussen gaat de gemeente
voorbij aan het belang van culturele voorzieningen. Pand
Paulus moet sluiten, de Artoteek moet bezuinigen, het museum
moet een entreeprijs van vijf euro vragen. Is er wellicht een
vereniging Vrienden van de Schiedamse Cultuur nodig, die
zich met méér dan alleen het museum bezighoudt? Of moeten
deVrienden zich misschien 'ns beraden op het nog niet zo ver
verwijderd verleden waarin deVrienden in algemene zin van
zich deden spreken en een duidelijke visie durfden ventileren
op de cultuur in Schiedam. Ook als het niet exclusief het
museum betrof of de beeldende kunst.
Edwin Spek neigt er overigens toe om daar niet de eerste
vernieuwingsnoodzaak te zien. Hij zoekt het nadrukkelijk in
veijonging. DeVrienden hebben Vriendjes nodig. 'In Rotterdam
gebeurt van alles op het gebied van moderne kunst en er is een
jong publiek voor. Ik zie daar in Schiedam weinig van terug.'
Inmiddels heeft het overleg tussen bestuursleden van de
Vrienden en de staf van het Stedelijk Museum toch tot een
oplossing geleid voor de viering van het 50-jarig bestaan.
In het midden van de Korenbeurs komt een grote tafel te
staan met schenkingen en documentatie en daarboven komt,
tot in de nok, een grote banier met afbeeldingen van
geschonken kunstwerken. Zo doet het museum alsnog enig
recht aan zijn Vrienden.