79 Musis leren praten, omdat dat onmisbaar is voor de integratie. Natuurlijk worden de lessen in het Nederlands gegeven en ook onder elkaar is Nederlands de voertaal. Dat moet ook, want de kinderen komen uit Turkije, Marokko en Somalië. Veel ouders zijn actief bij de school betrokken. Ze zijn minder assertief dan Nederlandse ouders. Je zou het zelfs volgzaam kunnen noemen, maar ik ervaar het als open en vol vertrouwen. Dat maakt het werken en omgaan met de ouders prettig. Kortom, het is me tot nu toe allemaal 100% meegevallen.' 'Natuurlijk heb ik mijn eigen opvattingen over de ideale islamitische school. Mijn islamitische school is liberaal. Dat is iets anders dan wat de protestanten vrijzinnig noemen. Ik zou het meer in de middenorthodoxie zoeken. Zo is deze school ook. Het is hier niet zo dat de jongens bij de godsdienstles voor en de meisjes achter zitten, omdat de jongens anders afgeleid zouden worden. De docenten die de godsdienstlessen geven, zijn daarvoor gekwalificeerd. Een van hen heeft zelfs een leerboek geschreven. Ik zit daar zelf graag bij, omdat ik wil weten wat de docenten vertellen en daarover met ze wil praten. De docenten besteden ook aandacht aan andere geestelijke stromingen dan de Islam. Ik heb dat nog niet kunnen organiseren, maar ik zou daar zelf ook best wat aan willen doen. Kennis van en vooral respect voor eikaars godsdienst is nodig voor een goede integratie, en daar streven wij voluit naar. Ik heb ook niets van fundamentalistische trekjes gemerkt. Er zijn wel allerlei voorschriften die bij de achtergrond van de school passen. Zo mogen leerkrachten zich niet 'geproportioneerd' kleden en zeggen we er wat van als meisjes in de hogere groepen strakke truitjes dragen of verleidelijke zaken als sterke parfums gebruiken. Islamitische vrouwelijke docenten moeten op school een hoofddoek dragen. Die regels hebben te maken met de wensen van de ouders en als er klachten zijn, nemen we die serieus. Mannen en vrouwen zijn hier gelijkwaardig, maar het is wel zo dat jongens en meisjes gescheiden gymnastiekles krijgen en dat de meisjes in de hogere klassen geen les van een man en de jongens geen gym van een vrouw krijgen. De school is niet aan een moskee verbonden, en ik vind dat het zo moet blijven. Bij ons kunnen alle moslims terecht, of men Turks, Marokkaans, Somalisch of Surinaams is. De moskee is meer dan alleen een plaats waar moslims hun godsdienstige plichten vervullen, het is ook een ontmoetingsplaats. Daar praat men over de school en ongetwijfeld spoort men elkaar aan de kinderen naar een islamitische school te sturen. Kennelijk zijn er ook veel ouders die een andere keus maken. Die zijn daarom nog geen slechte moslims. Het is bij de moslims niet zoveel anders als bij protestanten en katholieken.' 'El Furkan heeft 'gewogen' leerlingen en is een zogenaamde 1.9 school, een school waar de meerderheid van kinderen een maatschappelijke achterstand heeft. Wij krijgen, net als de Taaltuin of het Startblok, extra geld voor taal- en andere ondersteuning en we doen mee aan de 'brede school'. Ik heb daar nog weinig ervaring mee, maar wil graag over de invulling van dat begrip meepraten en meedenken. In Nieuwland zal de brede school wel meer in het teken van integratie en emancipatie moeten staan dan in andere wijken. Wij ondernemen al activiteiten die goed in de brede school passen. We hebben bijvoorbeeld iedere zaterdag een huiswerkclub. Een onderwijzer van onze school, iemand van de Islamitische Universiteit in Schiedam en vrijwilligers helpen de kinderen dan met hun huiswerk en spijkeren ze bij waar dat nodig is of gevraagd wordt. Daar komen iedere zaterdag zo'n 80 kinderen. De school stelt de ruimte beschikbaar en wie zich geroepen voelt, doet mee. Het voorziet duidelijk in een behoefte.' 'De scholen in Nieuwland hoeven niet bang te zijn voor onze komst. Wij werken van onderen af. Dat wil zeggen dat wij kinderen liefst vanaf groep één op school krijgen. We hebben een wachtlijst, maar proppen die kinderen er niet ergens onderweg in. Dat is niet goed voor de kinderen, maar maakt ook de school onevenwichtig. Een kind van die lijst komt pas aan de beurt, als er ook echt een plaats vrij komt. Ik zou graag contact hebben met de scholen in Nieuwland. We kunnen van elkaar leren, we kunnen elkaar helpen en we hebben hetzelfde doel, al kiezen we verschillende wegen om dat te bereiken, het op weg helpen van kinderen die met een achterstand moeten beginnen. Natuurlijk gaan wij niet als een soort Dirk van de Broek tussen de Albert Heijn en de Edah in Nieuwland zitten. We willen geen 'concurrent' worden, dat zou slecht zijn voor de integratie. Onze prioriteit is kwaliteit, niet kwantiteit. Wij willen niet meer doen dan we kwalitatief aan kunnen, en we willen vooral goede contacten en samenwerking met de andere scholen. Als onverhoopt, en dat meen ik oprecht, scholen in Nieuwland in moeilijkheden komen door de vestiging van El Furkan, dan heb ik in ieder geval één troost voor de mensen die daar nu met hart en ziel werken: ze zijn bij ons van harte welkom en hoeven geen moslim te zijn, laat staan een hoofddoek te dragen.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 79