Blamage Hij beschouwde de cultuur als de krenten in de pap. Leuk om erbij te doen. Geen kernwaarde in het beleid. Integendeel zelfs. Want alle mooie woorden ten spijt wordt cultuur in Schiedam nog steeds als een luxe gezien. 89 Musis Marius Heijenk is weg. Terug naar een bemiddelende baan waar hijzelf de richting kan bepalen waarin conflicten zich bewegen, inplaats van dat het omgekeerde met hem gebeurt. In de negen maanden dat Heijenk in Schiedam de cultuur bestierde, heeft hij zich het aureool verschaft van een immer goedgeluimd en aimabel collegelid. Altijd goed voor een kwinkslag, ook als zijn gebrek aan kennis van dossiers, plaatselijke geschiedenis of geografie de tenen deed krullen. Om die reden zal Heijenk na zijn kortstondig lunctioneren toch vooral bekend blijven als de wethouder die Nieuwland voor Groenoord versleet en zich pas lang na de sluiting van het bibliotheekfiliaal in de Gorzen ervan kwam vergewissen of het instituut misschien ook nog enige maatschappelijke betekenis kon worden toebedacht. Maar Heijenk is ondanks alles toch niet meer dan een medespeler in de Schiedamse folklore die cultuurbeleid heet. Of het volstrekt ontbreken daarvan in het denken van de Schiedamse politiek en vele bestuurders. Ook het feit dat na de verkiezingen niemand de cultuurportefeuille wilde beheren over de kwaliteit en geen moment van stilstaan bij de mogelijkheden waarin Schiedam anders en aantrekkelijker zou kunnen zijn dan andere steden. Of als historisch centrum zou kunnen meeprofiteren van de inspanningen die Rotterdam zich getroost om nationaal en internationaal bezoekers te trekken. Niets van dit alles. En erger nogTot de stok paardjes van zowel Griffioen als de politiek behoort het succes dat stadsontwikkelaar Seinpost had met de revitalisering van de Witte de Withstraat in Rotterdam. Maar halsstarrig wordt vervolgens voorbijgegaan aan het feit dat in het succes van de Witte de Withstraat een grote rol is weggelegd voor wat kleine in Schiedam verwaarloosbaar geachte - culturele voorzieningen. We noemen slechts Museum Boymans van Beuningen, het Nederlands Architectuur instituut, de KunstHal, het Museumplein, het Nederlands Foto-instituut, galerie MaMa, galerie Witte de With, galerie van Eijk, galerie Herenplaats, galerie ECCE, galerie XX Multiple, galerie Phoebus, ViVid Design, het Maritiem Museum en het Maritiem buitenmuseum. is slechts een symptoom. Precies zoals het werd toegestaan dat de Leefbaarheids-overwinnaar Theo Schoenmakers - na maanden zoeken naar een geschikte kandidaat zich de portefeuille dan maar toeëigende met de smoes later dan wel op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat. De opmerking die Schoenmakers tegenover Musis maakte is veelzeggend. Hij beschouwde de cultuur als de krenten in de pap. Leuk om erbij te doen. Geen kernwaarde in het beleid. Integendeel zelfs. Want alle mooie woorden ten spijt wordt cultuur in Schiedam nog steeds als een luxe gezien. De Artoteek kan dicht, Pand Paulus mag worden opgeheven en op culturele vorming mag naar bekeven worden bezuinigd. Veelzeggend ook was kortgeleden het optreden van binnenstadsmanager Frans Griffioen voor de Schiedamse zender LookTV.Wat een goed verhaal had kunnen zijn over hoe Schiedam in de toekomst denkt om te gaan met z'n binnenstedelijk gebied, waarin van alles zou kunnen gebeuren en veel mogelijk zou moeten zijn, werd een tenenkrommend verhaal over winkels, winkels en nog eens winkels.Terwijl toeristisch Nederland er al lang en breed van doordrongen is, dat alleen het hebben van een aardig, een leuk, een mooi of zelfs spectaculair centrum, voor het toerisme geen uitgangspunt meer is houdt Frans Griffioen nog vol als ware hij het Duracell-konijntje. Aan de winkelstand mag hooguit een secundaire functie worden toegekend. Desondanks kwam Griffioen met een enthousiasme een betere zaak waardig wederom uit de hoek met het overbekende, uit de grijze toeristische oudheid stammende pleidooi voor méér winkels. Geen woord over de culturele waarden in de stad, geen letter Maar nee.winkels, winkels daar gaat het om in de redenering van Frans Griffioen, terwijl de winkels op de Witte de Withstraat veruit in de minderheid zijn. Het is al cultuur wat daar de klok slaat en wat ertussen aan winkels floreert is van een aanzienlijk ander niveau dan de grotelijks overschatte volkszaak van het door Griffioen aanbeden Gooise stoffeerdersbedrijf van Des Bouvrie Co, waarmee Schiedam zich ooit op de kaart dacht te zullen plaatsen. Griffioen en de politiek kijken naar de verkeerde dingen. Verblind door het succes van anderen en de tot de grote elders behaalde aantallen vergeten ze dat deze berusten op een serieuze aanpak van het cultuurbeleid. Of denkt Schiedam nou werkelijk datje de tot de verbeelding sprekende successen van Prinsengrachtconcert tot het straatmuziekfestival en van Kunsthal tot de Vlaamse primitieven binnen bereik kunt krijgen door te zeuren en te bezuinigen, door cultuur er maar even bij te doen en als dat spaak loopt met namen op de proppen te komen als Chris Zijdeveld, Aad Wiegman, Peter Groeneweg ofMenno Siljee. Zogenaamd vanuit het motief dat deze kandidaten dossierkennis hebben, maar in werkelijkheid in de stiekeme hoop dat één ervan ijdel genoeg zal zijn om te denken dat hij Schiedam uit de culturele misère zal halen. De politiek zou zich diep moeten schamen. Al zal het logische vervolg ongetwijfeld zijn dat de volgende onbenul wordt binnengeroepen om al orakelend over lifestylegebieden en zo meer er wat bezuinigingen doorheen te drukken. Want dat kunnen ze wel in Schiedam, als het om de cultuur gaat. Beter dan in menige andere stad.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 89