r jij»! T tv* Luxor - - A Tm* l 93 Musis gevolg van een enorme regenbui tijdens de wandeling terug naar Vlaardingen, kwam hem op een fikse uitbrander van zijn moeder te staan. Welke film hij zag weet hij niet meer, het conflict met zijn moeder staat de 85-jarige Pieter nog helder voor ogen. Wie iets meer wil weten over 'de Luxor' zal het moeten doen met de verhalen van voormalige bezoekers. En met de herinneringen die het Streekmuseum van Jan Anderson kan bieden. Anderson bezit bijvoorbeeld het filmblik waarin de films bewaard werden. Dat was een voorschrift voor iedere bioscoop, anders waren de films niet verzekerd. Hij kreeg het van de vrouw van Nackie Mulder die van 1938 tot 1969 directeur van Luxor was. Nackie Mulder beperkte zich niet alleen tot het leiden van Luxor. Ook publiceerde hij actuele gedichtjes over Vlaardingen in de plaatselijke pers. Jan Anderson heeft er een paar. Ze hebben geen literaire waarde maar geven wel aan wat er speelde in Vlaardingen in die tijd en hoe de gewone man daarover dacht. Jan Anderson is vijftien jaar jonger dan Pieter Borsboom. Maar ook hij herinnert zich de manier waarop Popeye in iedere film een groot blik spinazie naar binnen sloeg. 'Ik kwam in 1951 in Vlaardingen wonen, ik was toen vijftien, en kende in het begin niet veel mensen. Ik ben veel naar Luxor geweest. Eerst was er altijd het Polygoonjournaal met de stem van Philip Bloemendaal, dan een tekenfilm, Popeye of Disney en dan, dat vonden we heel bijzonder, reclamefilmpjes waarin Nederlands gesproken werd. Het was altijd reclame voor Rang: Rang is alleen Rang als er Rang op staat en reclame voor K.L.M. bedrijfskleding. Daarna kwamen er dia's op het doek met reclame voor de plaatselijke middenstand. Er werd ook wel eens gecollecteerd in de zaal, bijvoorbeeld voor het Bio-vakantieoord aan zee. Dan was er een dia van dat vakantieoord en tegelijk hepen ze met de collectebus.' Het verhaal dat Anderson over Luxor vertelt is een mengeling van eigen herinneringen en schriftelijke bronnen die hij op tafel kan leggen. 'Het waren hoofdzakelijk Amerikaanse films in Luxor. Maar ze kwamen hier in Vlaardingen veel later dan in Rotterdam. Hier had je geen premières.' Hij noemt films van Doris Day: Pillow Talk en Tea For Two. En Easter Parade met Judy Garland en Fred Astaire en de onnavolgbare Singin' In The Rain met Gene Kelly in de hoofdrol. Het kwartje van Borsboom voor de entree zijn er voor de jonge Jan inmiddels twee geworden en dan praat hij over de goedkoopste rang, de eerste rang. In Jans herinnering is de zaal nooit helemaal vol en zit hij na de pauze op een duurdere plaats, parterre of loge. Hij koopt in de pauze altijd een ijsje. Nackie Mulders bioscoop is zeven dagen per week open. Jan Anderson kan ook de kranten laten zien waarin de aankondigingen staan van de films van de volgende week. Het waren sobere advertenties en altijd op donderdagavond want op vrijdag was de eerste dag van zo'n nieuwe film. In dezelfde krant, de Nieuwe Vlaardingse Courant, die iedereen in Vlaardingen las, stond er dan ook een kort stukje over. Nackie Mulder schreef de artikeltjes zelf. Geen recensie, maar een soort geschreven trailer, een aanbeveling. 'Mensen gingen veel naar de bioscoop in die tijd. Het journaal was heel belangrijk, het Polygoonjournaal deed bijvoorbeeld altijd uitgebreid verslag van bezoeken van de koningin, daar waren de mensen in geïnteresseerd. Soms namen ze een slechte film op de koop toe... Er was nog geen televisie en die journaals waren de enige manier om wat meer te zien. Het was zo: als er ergens een film werd gedraaid, dan trok je publiek, veel publiek.' Op filmgebied gebeurde er in de vijftiger en begin zestiger jaren ook naast Luxor genoeg. Jan Anderson: 'In de zomermaanden waren er op het feestterrein aan de Broekweg eenmaal per maand filmvoorstellingen in de open lucht. En voor het christelijke gedeelte van de Vlaardingse bevolking was er de C.F.A., de Christelijke Film Actie, die hadden hun eigen aanbod. Na 1952 draaide er in de Stadsgehoorzaal ook films. Niet op dagehjkse basis, maar het was wel concurrentie voor Luxor.' Uit de verhalen komt naar voren dat er in de zestiger jaren een duidelijke kentering kwam. JU"' Vlaardingers wilden niet meer wachten tot de bekende films na maanden eindelijk eens naar Luxor kwamen. Ze gingen naar Schiedam en Rotterdam. In Luxor liep het aanbod voor volwassenen behoorlijk terug en werden er veel 'jongensfilms' gedraaid, actiefilms voor de jeugd. Dat bleef zo tot Luxor zijn deuren sloot, in 1973. 'Ik ging ook wel naar Rotterdam. De West Side Story, bijvoorbeeld, ben ik met mijn vrouw in Rotterdam gaan zien. In de zomer gingen we dan op de fiets, dat was best te doen.' Toch weet Jan Anderson zeker dat de opkomst van de televisie er vooral voor gezorgd heeft dat Luxor uiteindelijk als bioscoop moest stoppen. De televisie bezorgde het wereldnieuws in beelden aan huis en het amusementaanbod was nieuw, dus boeiend. In de Luxor van weleer is tegenwoordig een partycentrum annex dansschool gevestigd. Ook al een instituut dat de ontwikkelingen op het gebied van massavermaak maar moeizaam kan volgen. De jongelui die zich tot ver in de jaren vijftig voor de deuren van de Luxor verdrongen, klitten nu samen rond de café's en terrassen van de Westhavenplaats. De film van vroeger is de DVD van nu. Niet langer een vermaak met een hoofdletter dat de wekelijkse dosis (ont)spanning en avontuur bood, maar een alledaags consumptie-artikel. Film wordt er nog wel gedraaid in Vlaardingen. Maar dan alleen voor de liefhebbers. En op een ander niveau.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 93