Pand Paulus
Er stroomt weer bloed door de aderen
en dat is, naar de
mening van velen alweer heel wat
Musis 146
maar het werk van eigen leden en langzaam aan verloor
KunstWerkt daarmee z'n dynamiek en spontaniteit.
Nu blijkt hoe kwetsbaar KunstWerkt geworden is nu de
functie van Pand Paulus in het geding is.
'Deze ontwikkeling eindigde zo'n twee jaar geleden', zegt
Chris Zijdeveld, voorzitter van de Stichting KunstWerkt.
'Tot het moment dat er bestuurlijke veranderingen kwamen
en er nieuw leven in de Stichting werd geblazen.'
Zijdeveld trof bij zijn aantreden - naar zijn zeggen - een
vurig enthousiasme bij de deelnemende kunstenaars en zag de
mogelijkheid om nieuwe initiatieven te ontplooien. Er bleek
steeds meer animo om niet alleen de helft, maar zelfs de hele
jaarprogrammering van Pand Paulus te vullen, indien gewenst.
Financiering daarvoor werd ook buiten de gemeente gezocht.
Zo werd er bijvoorbeeld voor het project 'Kunstkerst' met
succes financiering in het bedrijfsleven gevonden. Weliswaar
beperkten de activiteiten zich in hoofdzaak tot de leden, en
moest KunstWerkt constateren dat een aantal belangrijker
300% was het een mogelijkheid om zich te profileren in het
Schiedamse en projecten te organiseren die niet geschikt
waren voor hun eigen galerie. Hun ruimte is beperkt en niet
elk project past in een deels commerciële omgeving. Spek en
Verhoeven hebben niet het gevoel dat ze een claim kunnen
leggen op de ruimte in Pand Paulus. Ook al zouden zij het
jammer vinden dat zij niet langer hun projecten in Pand
Paulus kunnen organiseren en vinden zij het noodzakelijk dat
er wel zo'n plaats in Schiedam is.
Als de gemeente de huur van Pand Paulus opzegt, daarmee de
culturele functie niet langer gewaarborgd is en het risico dat
KunstWerkt het zonder steun van de gemeente niet zal
redden vindt ook Julia Snikkers dat het een verschraling zou
zijn van het culturele aanbod in Schiedam.
De Artoteek heeft zelf niet direct een eigen belang bij het
handhaven van de ruimte. In het huidige onderkomen is er
plaats genoeg voor de grote hoeveelheid werken en diversiteit
in projecten die de Artoteek organiseert. Pand Paulus moet in
de optiek van Julia Snikkers blijven voortbestaan om de
gevarieerdheid van het Schiedamse kunstklimaat te
waarborgen.
Maar goed, volgens Chris Zijdeveld is het doek nog niet
gevallen. Het besluit om te stoppen met de huursubsidie voor
Pand Paulus was immers geen besluit, maar een voornemen.
kunstenaars in Schiedam de banden met KunstWerkt had
losgemaakt. Maar er stroomt weer bloed door de aderen en
dat is, naar de mening van velen alweer heel wat.
De timing van het besluit om met de huursubsidie te stoppen
kan, volgens Zijdeveld, dus ook niet slechter. 'Net nu de
kunstenaars zich willen ontplooien in een actieve
kunstenaarsvereniging wordt de kraan dichtgedraaid, dat is
toch zonde?'
De financiering vanuit het bedrijfsleven zal niet van de grond
komen als de gemeente niet ook de stichting financieel
ondersteunt. Zijdeveld vindt het bovendien raar dat de
gemeente hier een galerie wil beëindigen terwijl zij precies
hier een ontwikkeling tot lifestylegebied in gang wil zetten.
KunstWerkt kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren.
Om dit te bevorderen is de steun van de gemeente essentieel.
Weliswaar is KunstWerkt op de goede weg met het
aantrekken van financiering van buiten, maar ook deze is
afhankelijk van de morele en daadwerkelijke steun van de
gemeente. Pand Paulus zal zichzelf nooit geheel en al uit
externe bronnen kunnen bedruipen.
Voor Edwin Spek en Marinda Verhoeven van Galerie 300%,
de andere gebruikers van Pand Paulus, is de sluiting minder
dramatisch. Zij hebben immers hun eigen galerie en verdere
besognes. Anderhalf jaar geleden vroeg de gemeente de zojuist
in Schiedam gevestigde galeriehouders, die zich met name
toelegden op het werk van jonge experimentele kunstenaars,
tentoonstellingen te maken in Pand Paulus.Voor Galerie
De definitieve begroting voor het jaar 2005 zal pas in oktober
2004 vastgesteld worden. De discussie over de financiële
bijdrage van de gemeente in de huur en daarmee het
voortbestaan van Pand Paulus als culturele instelling is dus
nog geen gepasseerd station. Dus is het juist nu het goede
moment om de lobby in te zetten. Steekhoudende
argumenten moeten daarvoor worden gedefinieerd. Maar niet
alleen door Stichting KunstWerkt. Ook andere culturele
instellingen van de stad moeten daarin een aandeel leveren.
Want alle partijen zijn het er over eens: Pand Paulus is een
belangrijke expositieruimte in Schiedam en Stichting
KunstWerkt is eveneens een belangrijke speler in de
Schiedamse kunstwereld. In een stad waar de gemeenschap
van lokale kunstenaars zo omvangrijk is moet er zeker een
organisatie zijn die initiatieven van die zijde ruimte biedt.
Pand Paulus is zeker door haar historie en locatie, maar niet
in het minst door haar prachtige ruimte, van groot belang
voor het culturele leven van de stad. Maar het zou méér
kunnen zijn. Bijvoorbeeld een instelling die dezelfde rol
vervult die het Bureau Amsterdam voor het Stedelijk
Museum Amsterdam vervult, het GEM voor het Haags
Gemeentemuseum en het CBK voor de Rotterdamse musea.
Een plaats waar lokale kunstenaars zich kunnen manifesteren,
maar eveneens een plaats voor experimenten en voor het
inhaken op actualiteit. Daarmee zou Pand Paulus tegelijk
stevig geworteld zijn in het Schiedamse kunstenaarscollectief
en - met de blik naar buiten gericht - een Stedelijk Museum
Bureau Schiedam kunnen worden. Een actief centrum voor
beeldende kunst.