Film in de stad
Stad Als Film en Doek!
zijn verschillend
van opzet en toch hebben
ze veel gemeen
Musis 288
stad geworden.' Frans
Huisman vindt dit het
mooiste compliment.
De gemeente geeft de indruk dat Frans Huisman zijn ideeën
als een koekoeksjong in een ander nest heeft gelegd.
Het is vooral door toedoen van de enthousiaste schippers, dat
Doek! in 2003 doorging - want Frans Huisman zat even in
een dip, hij was enkele jaren bezig geweest en van de
gemeente vervreemd geraakt. 'Ik dacht: ik ga weer schilderen.
Ik ben tenslotte kunstenaar.' Maar de schippers zeiden:
'Je moet het je niet laten afpakken.' Dankzij sponsors en het
Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. kon Doek! een spektakel
worden met 35 schepen. Het regende, maar het was gelukt:
het publiek genoot. Op papier was Doek! even groot als Stad
Als Film. Er ging 93.000 euro in om.Van het bureau cultuur
kreeg Doek! geen subsidie. Stad Als Film werd daarentegen
honderd procent door de gemeente gefinancierd.
Stad Als Film profileerde zich vorig jaar in een glossy folder
en ook dit jaar in de gemeentelijke uitgave Binnendoor met
foto's van filmbeelden op doek. Frans Huisman schoot Ton de
Swart aan, wethouder voor financiën. 'Het imago van de stad
wordt verbonden met mijn project, maar jullie geven de
concurrent geld.' De Swart kwam daarom over de brug.
Uit de economische stimuleringsimpuls voor de gemeente
Schiedam reserveerde hij 15.000 euro voor Doek! onder de
voorwaarde dat er pogingen gedaan zouden worden om
Doek! en Stad Als Film bij elkaar te brengen.
Adriaan de Regt vertrok naar Arnhem en werd als hoofd
cultuur opgevolgd door Karei Willems. 'Hij zat er net,' zegt
Frans Huisman, 'toen hij in een evaluatie Stad Als Film de
hemel in prees en Doek! diskwalificeerde. Ik dacht: moeten
we nou zo beginnen met elkaar?'
In 2004 was er bij de schippers een sterke aandrang om de
vloot voor Doek! te laten groeien: 75 zeilschepen meerden
aan in de Lange Haven, de Korte Haven en de Schie.
De groei zat er ook in het muzikale aanbod en de beeldende
kunst, getuige het onderwaterproject van de Filmwerkplaats
Rotterdam op het Spinhuispad en Huismans eigen project
'Reizend water' bij metrostation Parkweg. Doek! werd
theatraler, het werd beduidend meer dan een combinatie van
film en zeilschepen. Het MachinekamerConcert op
zaterdagmiddag was een fascinerende percussie op het ritme
van de 2-cylinder-dieselmotor (60 pk) van sleepboot
De Nieuwe Vaart. Compositie: Jan Pohl en Pim van Ham.
Ouders van basisschool 't Meesterwerk maakten met Saskia
van Herwijnen en Elly van de Water een beeldcollage voor
één van de schepen in de Lange Haven en, versterkt door
Annemarie van Ulden, Miranda Lockhorst en Anita van Pelt
lieten ze Schiedamse kinderen kleurige lampionnen maken,
waarmee de lantaarnpalen langs de grachtengordel
toverlantaarns werden. Wim de Haan, die onder het boksen
van zijn leerlingen op een ponton gedichten voorlas: dat was
geen performance meer, dat steeg er bovenuit, puur en
ontroerend. Frans Huisman: 'Doek! is in een netwerktraject
gekomen. Het wordt van Schiedam, met films eromheen als
referentie.'
Een schipper zei: 'Doek! is niet meer van jou. Het is van de
Hij vindt dat hij de
gemeente een genereus
aanbod heeft gedaan.
Hij stelde voor de
budgetten voor
Stad Als Film en Doek!
bijeen te voegen, waarbij
MartijnVerhoeven als
programmeur alle
artistieke vrijheid zou
behouden, waarbij er
gezamenlijke publiciteit
zou komen en waarbij
de eindverantwoorde
lijkheid bij Frans
Huisman kwam te
liggen. Bij de gemeente
werd desondanks
betwijfeld of Frans
Huisman in staat was de
scepter te zwaaien.
De gemeente wilde
organisatorisch een
vinger in de pap
houden.Voor Doek!
vroeg Frans Huisman in
eerste instantie 85.000
euro, in tweede instantie
40.000, maar dit bleek
nog teveel. Van Karei
Willems kreeg hij te
horen dat er totaal maar
50.000 euro was,
waarvan 25.000 voor
Stad Als Film en 25.000
voor Doek! 'Dat vond ik
disproportioneel.
Stad Als Film is maar één
avond en Doek! beslaat
vijf dagdelen en wortelt
in de stad.'
Frans Huisman ontplofte
toen hij hoorde dat Stad
Als Film in 2003 het
budget fors overschreden had - met een ton, constateerde de
PvdA - terwijl er voor Doek! een tekort van 20.000 euro
resteerde, wat voor zijn eigen rekening komt. 'Geen wonder,
dat Stad Als Film zulke enorme beamers kon gebruiken.