Musis 316
Fred Brommet, Kleding van Jacques Heim, 'Ligne Trompette' 1954, collectie Maria Austria Instituut, Amsterdam
naam Taboe. Twen was het eerste magazine dat zich alleen en
uitsluitend richtte op 'de nieuwe tijd'. De redactie bestond
aanvankelijk uit André van der Louw en Marijke Zweers, later
uitgebreid met onder meer Rinus Ferdinandusse en de
toenmalige hoofdredacteur van 'Vrij Nederland' Mathieu
Smedts. Op het omslag van het eerste nummer prijkt een
grofkorrelige portretfoto van een 'bakvis' van de hand van
Ed van der Elsken met de tekst 'wie dit leest wordt gek'.
Andere meewerkende fotografen zijn Oscar van Alphen, Fred
Brommet, Johan van der Keuken, Eddy Posthuma de Boer,
Cas Oorthuys, Nico van de Stam en Ronald Sweering.
Tot de vaste medewerkers mocht Twen/Taboe rekenen op
Bibeb, Renate Rubinstein, Jan Vrijman, Cornelis Bastiaan
Vaandrager, Lucebert, Cees Nooteboom, Hugo Raes.Tom
Pauka en Remco Campert. Illustratoren waren George Lampe,
Yrrah, Frits Müller, Oey Tjeng Sit, Hannes Postma en Peter
van Straaten. Geen geringe namen, waarvan een aantal ook
vertegenwoordigd is op de tentoonstelling'Parijs was mieters'.
De fotografen van Twen/Taboe getuigden in de jaren vijftig en
zestig van hun fascinatie voor het Parijse straatbeeld in
fotopockets als Bonjour Paris van Cas Oorthuys (1951),
Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés van Ed van
der Elsken en Paris mortel (1963) van filmer Johan van der
Keuken. Het waren de jaren waarin van journalist Jan Brusse
de eerste feuilletons onder de titel 'Hiej Pawijs, hiej Jan
Bwusse' werden uitgezonden.
In Schiedam waren de toneelstukken en films van Franse (en
Italiaanse) makelij veelvuldig onderwerpen van studie en
gesprek in de Open Studio van Jan Schaper. Hier verzamelden
zich deelnemers aan zijn acteersessies. Schaper was een
verklaard aanhanger van de Nouvelle Vague onder welke
noemer een aantal filmmakers werd begrepen die de steeds
wederkerende stereotiepe en dure producties van de gekende