317 Musis regisseurs een halt wilden toeroepen. De naam dook voor het eerst op in het gezaghebbende filmtijdschrift 'Les Cahiers du Cinéma'. Onder hen bevonden zich regisseurs als Francois Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol en Eric Rohmer. In hun techniek en stijlkenmerken springt voornamelijk het gebruik van 'jump-cuts' in het oog, een bewust negeren van de continuïteit, hetgeen door de klassieke filmscholing indertijd als onaanvaardbaar werd beschouwd. Andere kenmerken uit deze beweging zijn onder andere de spontane en natuurlijke acteerstijl, improvisatie, filmen op locatie en daarbij gebruik makend van een natuurlijk ogende fotografie. Schaper schoot volgens deze techniek in 1966 de film 'Rotterdam, stad zonder hart' en voltooide in datzelfde jaar zijn Schiedamse documentaire 'Schiedam kiest voor het water'; beide kloeke documentaires van zo'n 45 minuten elk. Enkele jaren daarvoor had de fotograaf en cineast voor het eerst van zich doen spreken door de tentoonstelling 'Gebeurde in Rotterdam' waarin duidelijk or Dekkinga, Karei Appel, atelier Rue Brezin, ca I960, Collectie Spaarnestad Fotoarchief, Haarlem. de beïnvloeding door de Nouvelle Vague zichtbaar was. Deze eenmalige tentoonstelling uit 1957 werd levend blijven in de "Werkgroep Schiedam, die ernst maakte begin 2004, met de originele foto's, integraal herhaald door met plannen voor behoud van de binnenstad. Ook speelde de Galerie Cokkie Snoei in Rotterdam. De films beleefden in Brandersbuurtactie op de achtergrond mee voor de september een hervertoning tijdens De Stad als Film en in het Goudsbloemgroep, die de voormalige mouterij de City Informatiecentrum in Rotterdam, waar ook de Goudsbloem aan de St. Annazusterstraat kraakte en voor het documentaire werd gedraaid die Jop Pannekoek in 1990 over Actiecomité De Laan. Dit zou halverwege de jaren zeventig Jan Schaper en diens werk maakte. van de vorige eeuw gedurende enkele jaren een vrijstaatje weten te handhaven op het knooppunt van de Laan en de Bijna vanzelfsprekend hadden het existentialistische Korte en Lange Achterweg. Alleen waren hier de sombere gedachtengoed en de beelden van Parijs zoals nu in de kleuren uit de jaren vijftig inmiddels vervaagd en vervangen Korenbeurs hun weerslag in de befaamde acties om het door het opgewekte palet van de flower power. behoud van de Brandersbuurt. Jan Schaper zelfwas niet aanwezig op de hearing in november 1966. Maar Schaper had Parijs was mieters!, Nederlandse fotografen in Parijs 1945 - 1965, wel in sprekende kleuren het perspectief geschetst van een Stedelijk Museum Schiedam in de Korenbeurs, dinsdag tot en Montmartre in de Rijnmond waarin studenten en kunstenaars met zaterdag van 11.00-17.00 uur, zon- en feestdagen van de bewoners zouden zijn en terrasjes, galeries en atehers elkaar 12.30 - 17.00 uur, entree 5,-, woensdag toegang gratis, tot en in alle straten zouden afwisselen. Die droom zou nog jaren met 12 december 2004

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 317