327 Musis de middenstand. De schilderachtige binnenstad heeft echter veel te bieden. De politiek in de stad maakt moedige en gedegen plannen om het tij te keren en het Glascentrum is een van de stappen naar de politieke architectuur van een betere toekomst. De publieke opinie volgt in deze het stadsbestuur op een on-Schiedamse wijze: er is een adhesiebetuiging van 700 handtekeningen van direct omwonenden afgeleverd ten faveure van het Glascentrum. Van zijn kant heeft de onvermoeibare Cees van Olst, een bekend en kleurrijk figuur in de Nederlandse glasblazers wereld, er alle baat bij om voor de derde keer na Diever en Hoogeveen, een nieuwe start te maken met een steeds groter wordend scala van activiteiten. Allereerst is hij meester- glasblazer, die zowel in de moderne technieken als in de kunsten de weg kent. Zijn eigen glaskunst wordt regelmatig door kunstkenners gekocht. Zijn artistieke glasblaasatelier wordt ook regelmatig bemand door buitenlandse collegae, daartoe specifiek uitgenodigd. Hij geeft ook werkseminars in het buitenland. Een van de toeristische aantrekkelijkheden is het handgeblazen glas, dat ogenschijnlijk zonder veel moeite tot een boeiende vorm leidt en afgekoeld snelle maakkunst lijkt. Niets is minder waar want goede kunst eist lange oefening, maar vooral vakmanschap, inspiratie en creativiteit om tot extreme resultaten te komen. Wereldbekende glaskunstenaars zoals Dale Chihuly (V.S.) getuigen daarvan. Echter voor de toeschouwers is de mystiek van de oven, het primitieve vuur en het miraculeuze smelten en stollen zeer aantrekkelijk. De museale afdeling van historisch glas is verdeeld in handambacht, kunst en industrie. Als voormalig glasinstrumentmaker bij TNO heeft Cees van Olst ook veel affiniteit met industriële producties, waarvoor hij nog steeds glazen prototypes maakt, zeker in een tijd dat de kennis met de pensionering van ambachtslieden dreigt te verdwijnen. 'Es ist Nichts neues dass Wissen vergeht'. Maar voor energiebunkers als Cees van Olst is dat juist een uitdaging. Dientengevolge wordt hij gezien als een 'glas'zendeling en spin in een internationaal netwerk, dat zijn neerslag ook krijgt in het nieuwe Glascentrum. Het ligt voor de hand om

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 327