Glasmuseum
Musis 328
ook de Nederlandse vlakglaswereld met zijn internationale
technologische expertise te betrekken bij dit centrum, met de
TU Delft, waar flink op glas wordt onderzocht, ontwikkeld
en ontworpen (in het 'Zappi' onderzoek van mijn leerstoel
Productontwikkeling op de faculteit Bouwkunde) in haar
onmiddellijke omgeving. Daarmee zijn de vier poten van het
Glascentrum te benoemen als:
handambacht,
kunst,
prototype industrie,
architectonisch vlakglas.
Een relatie met de glasstad Leerdam ligt voor de hand:
'Eén zwaluw maakt nog geen lente'. Derhalve is in het
nieuwe Glascentrum ook een ruime plaats ingeruimd voor
het handambacht: allereerst door de levende glasblaasshows
voor bezoekers, maar daarna door een kleine groep van
ambachtslieden die het glasblazen en vlakglasbewerken onder
de ogen van bezoekers uitoefenen, met een tweede groep van
kleine ambachtelijke bedrijfjes die in de directe nabijheid van
het Glascentrum gehuisvest kunnen worden om van de
Schiedamse 'Brandersbuurt' een 'Glasbuurt' te maken. Er is
een lijst van kleine bedrijven die zich annex willen vestigen.
In de aanliggende Vijgensteeg zijn een aantal begane grond
winkelruimten beschikbaar voor glaskunstenaars en
glasgaleries. Hopelijk zal de vestiging van het nieuwe
Glascentrum ook in de stad een impuls zowel voor het stadse
straatbeeld, de werkgelegenheid en het toerisme kunnen
betekenen. De fata morgana van het 'Centre Pompidou'-effect
speelt in het achterhoofd.
De keuze van de vestiging uit een reeks van potenties is
gevallen op een voormalige branderijhet Wennekerpand
geheten, dat ook dienst heeft gedaan als tapijtenopslag en als
moskee. Het is in de jaren tachtig geheel ingebouwd door
woningbouw, ontworpen door Ralph Erskine, de Zweeds-
Britse architect bekend van de 'BykerWalT uit Newcastle uit
de jaren 70. De woningbouw is aan twee zijden getailleerd
door twee stegen van 9 en 11 m breedte: binnenstadser kan
het niet. Het geeft voor mij als architect het gebouw, dat op
zichzelf wel een stoer bakstenen gebouw, maar niet een
bijzonder ontwerp is, het karakter van een fabriek in de stad,
op een steenworp van het Stadhuis gelegen. Erskine heeft zijn