Musis 332 eigen goed geoutilleerd hotel met een weids uitzicht over de Nieuwe Waterweg en een eigen brandweer die net zoals de ambulancedienst van het bedrijf kon beschikken over het modernste materieel. Voor heel wat Schiedammers vertegenwoordigde een baan bij Wilton het summun dat de arbeidsmarkt hen te bieden had. Men had hele Wiltonstraten, Wiltonfamilies en Wiltonhuwelijken en wie niet rechtstreeks met de werf verboden was, kon zich via een korte omweg nog altijd met de trompet ot de trom achter het vaandel van Wilton Fijenoord scharen of toneelspelen, schaken, tennissen of atletiek beoefenen in één van de vele Wiltonclubs. Want in elke Schiedamse familie was er tenminste één die zich erop mocht laten voorstaan op een levensloop zeker geachte betrekking bij de grootste werfmaatschappij van ons land. De bedrijfsfoto's en films die in eigen beheer werden vervaardigd, dienden om dit gevoel te onderstrepen, maar tevens als wederzijdse bron van informatie tussen de verschillende diensten en afdelingen. Want wie werkte op het dokkantoor had niet of nauwelijks weet van wat zich in de timmerfabriek afspeelde, hoe de gieterij werkte en waarin de marineafdelingen uitblonken. Dat de laatste film in 1982 werd geproduceerd is reeds een aankondiging van het einde van het fenomeen Wilton Fijenoord. Inkrimpingen waren aan de orde van de dag, de nijverheid vloeide weg uit de eens zo drukke havens. Onderdeel voor onderdeel werd afgestoten en de onderlinge trots maakte langzamerhand plaats voor wrevel. Het maken van bedrijfsfilms was niet langer aan de orde, het fotografische atelier werd opgedoekt en personeelsactiviteiten geminimali seerd. Het tijdperk van de grote Nederlandse scheepsbouw liep ten einde. Zoveel was wel duidehjk na de plotselinge sluiting van de Werf Gusto in Schiedam, de teloorgang van de Rotterdamsche DroogdokmaatschappijWerfmaatschappij

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 332