Cultuur voor de samenleving Kor Kegel Het is verleidelijk de 'Uitgangspunten voor het culturele leven in Vlaardingen 2004-2008' af te doen als een verzameling stoplappen. Prioriteit voor het college van burgemeester en wethouders zijn culturele activiteiten gericht op ontspanningontplooiingconsumptie en beoefening door een breed publiek. Bij het gemeentelijke handelen zet het college kunst en cultuur in 'om onze stad te verfraaien en om de sociale structuur te verstevigen.' Dat zijn brave woorden, die je overal wel in gemeentelijk cultuurbeleid terugvindt. Een gemeentebestuur kan er alle kanten mee op. Deze zalvende zin werd meteen gevolgd door een knieval voor de epigonen van de rauwe expressie, want de kunsten mogen ook 'confronterend of onthutsend zijn en zo via het schrijnende en verschrikkelijke verwijzen naar betere omstandigheden' Musis 366 Ook de volgende formulering blinkt uit in algemeenheden: 'Culturele activiteiten zijn zinvol voor mens en maatschappij. Culturele activiteiten prikkelen zintuigen en geest, ze vragen een oordeel: mooi en lelijk, goed en kwaad; ze doen een beroep op het vermogen betekenis te geven: hoe sta ik in de wereld, in het leven?' Het staat er mooi, maar het verraadt geen visie. En toch maakte het college dit jaar een principiële keuze, die een aantal omwentelingen in de Vlaardingse cultuur verklaart: 'Voor ons komt het maatschappelijke belang van kunst en cultuur, de culturele factor in onze stad, op de eerste plaats. Hoe hoger de factor kunst en cultuur in Vlaardingen, hoe beter en meer geïnspireerd onze samenleving zal zijn. Wij willen kunst en cultuur inzetten voor een goede, een prettige stad. Waar is het mogelijk met de culturele factor bij te dragen aan het leefklimaat, de woonomgeving? Waar kunnen we de culturele factor inzetten om de leefbaarheid te bevorderen en de sociale samenhang te vergroten?' Pas daarna sprak het college over de intrinsieke waarde van kunst en cultuur, van belang voor het individu dat zijn denken, zien, horen en voelen gebruikt 'om kunstuitingen te kunnen beleven en zo deelgenoot te worden van het goede en het ware in de wereld.' Deze zalvende zin werd meteen gevolgd door een knieval voor de epigonen van de rauwe expressie, want de kunsten mogen ook 'confronterend of onthutsend zijn en zo via het schrijnende en verschrikkelijke verwijzen naar betere omstandigheden.' Dat laatste duidt toch op een ondergeschiktheid van kunst en cultuur aan samenlevingsopbouw. Het staat allemaal op vier A4'tjes, vooraan in het losbladige systeem van De Culturele Factor, waarin uitneembare hoofdstukjes zitten over de bibliotheek (minder filiaal, meer locatie), een schetsontwerp voor het Theater van Vlaardingen, het Archeologieplan 2004-2007 (nieuwe gronden voor beleid), de Hoogstraatmaker, de regeling Stadsdichter Vlaardingen, de regeling Westerwerkplaatsen (hoe om te gaan met de leegstand aan de Floris de Vijfdelaan, nu de Strip daar geëindigd is) en de beleidsregels Waarderingssubsidie Beeldende Kunst Cultuurinitiatieven. 'Heel handig om dat in een losbladig systeem te hebben,' vond cultuurwethouder Ben van der Velde.'Dan kun je onderdelen nog eens vervangen, als de inzichten of omstandigheden veranderen.' De Culturele Factor werd daarom aangemerkt als een dynamischer cultuurvisie dan dat ding uit de vorige eeuw: de nota Samenhangend Kunst- en Cultuurbeleid in Vlaardingen (1994). Dat was een statische opsomming van knelpunten, waaronder het gebrek aan kunst in de openbare ruimte, het gebrek aan samenwerking tussen culturele organisaties en het gebrek aan nieuwe impulsen. Niet dat een statische nota géén effect sorteert. Integendeel, het college erkent dat er in tien jaar veel bereikt is. Er is bij de instellingen meer bereidheid om iets nieuws te laten ontstaan. En buiten op straat 'geeft bijna ieder doorkijkje wel een blik op een kunsttoepassing.' Maar het werd tijd voor een nieuw beleidsproduct. De Culturele Factor wil Vlaardingen actueel, bij de tijd houden. De uitgangspunten voor het culturele leven tot 2008 zijn vastgelegd halverwege deze gemeenteraadsperiode,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2004 | | pagina 366