Glas
een
keuze
vanuit passie
Froukje Holtrop Academie een richting waarin glaskunst een plaats had. Maar
Musis 390
de Rietveld Academie was voor Teschmacher, die tijdens haar
studie in Rotterdam de kost verdiende als gymnastieklerares,
geen optie.
De academie bood Teschmacher de gelegenheid om zich op
een serieuze manier met kunst bezig te houden en na te
denken over wat ze met haar kunst wilde uitdrukken. Dat glas
Schiedam en glas lijken onlosmakelijk
met elkaar verbonden, tenminste als we
de pleitbezorgers van de komst van het
Museum voor Glas- en Glastechniek
uit Hoogeveen moeten geloven.
Dat het in de Schiedamse geschiedenis
voornamelijk om verpakkingsglas ging
moge duidelijk zijn, maar misschien dat
de komst van het Hoogeveense
museum in Schiedam de aanzet zou
kunnen geven om ook de glaskunst
een plaats te geven in de Schiedamse
cultuur. Om te beginnen woont niet
ver van Schiedam een glaskunstenares
die zowel op het gebied van het
geblazen glas als het geslepen glas haar
sporen ruimschoots heeft verdiend.
Onder de rook van de Rotterdamse
havens, op de grens van Maassluis en
Vlaardingen, woont en werkt Winnie
Teschmacher in een prachtige boerderij
omgeven door weilanden.
Bij glaskunst denkt men meestal meer
aan de toegepaste kunst dan aan de
beeldende kunst. Glaskunst als
autonoom medium in de beeldende
kunst is ondergewaardeerd.
De glaskunstwereld is klein en sterk
gespecialiseerd. Het heeft eigen
beoefenaars, eigen musea, eigen galeries
en eigen verzamelaars. Op de
kunstacademie, waar Winnie
Teschmacher naartoe ging om haar
fascinatie voor glas te leren vormgeven,
merkte ze al dat daar weinig aandacht
was voor het glas als medium in de
beeldende kunsten. Gedurende twee
jaar leerde Teschmacher op de afdeling
beeldhouwkunst allerlei andere
materialen te bewerken, maar glas
kwam niet aan bod. Alleen in
Amsterdam bestond op de Rietveld
Foto's Winnie Teschmacher