Trappen met bloemenn
Froukje Holtrop
Trappen met
bloemen mozaïeken,
hoogwerkers als
hoofdrolspelers in een
kunstmanifestatie, een
stickerexpositie in een
verlaten winkelstraat en
een koektrommel als
bewaarplaats voor het
collectieve geheugen
van een wijk. Het is
slechts een greep uit de
kunst in de Vlaardingse
openbare ruimte.
Het Liesveld, de
Krabbeplas, de
Hoogstraat, De Strip,
het Zomermuseum, de
Vlaardingse Reus en de
Oostwijk hebben toch
allemaal iets wat
opvallend te noemen is.
Hoe komt het, dat de
voormalige
vissersplaats en tevens
op stedelijk formaat
uitgevoerde catalogus
van de
Wederopbouwarchitect
uur tevens het decor is
van talrijke
aandachttrekkende
initiatieven op het
gebied van kunst in de
openbare ruimte.
De Vlaardingse bloementrappen 'Charlotte' en 'Iris' zullen
weinig winkelaars ontgaan. De kleurrijke trappen met bloemen
die zijn uitgevoerd in terrazzo van graniet en marmer
verbinden sinds 1996 het Liesveldviaduct met het lager
gelegen Liesveld, de 'koopgoot' van Vlaardingen. Kunstenares
Wilma Kuil ontwierp de trappen in opdracht van de gemeente.
Uitgangspunt was dat de kunstwerken de verbinding tussen de
oude economische ader van Vlaardingen, de Hoogstraat, en de
nieuwe, het Liesveld zouden verbeelden. De realisering viel
echter veel duurder uit dan het budget toeliet en leek daarom
aanvankelijk te worden afgeblazen. Maar Kuil vond, getuige de
grote hoeveelheid genoemde sponsors op het plakkaat bij de
trappen, elders financiering. En niet alleen van de lokale
middenstand, maar ook van grote bedrijven zoals Shell, ING en
Musis 64
Bloementrappen Wilma Kuijl, Vlaardingen, foto: Jan van der Ploeg