Kunst in Vlaardingen
gastvrijheid en gezelligheid, maar ook als aanknopingspunt
voor ontmoeting en uitwisseling, waarbij weer nieuwe
verhalen ontstaan. Een koektrommel staat tegelijkertijd voor
iets waar dingen (van vroeger) in verzameld kunnen worden.
Heerema ziet de koektrommel hier als een drager van de
culturele identiteit van de bewoners. Een deelproject is de BBS,
Best Bewaarde Schat, een audiotour door de wijk langs
plaatsen die een bewoner van belang acht.
De Krabbeplas is als kunstuiting in de openbare ruimte weer
van heel andere orde. Vanaf 2002 bogen zich onder leiding
van kunstenares Esther Didden een aantal teams van onder
andere kunstenaars, landschapsarchitecten en wetenschappers
over het recreatiegebied. In de jaren '70 aangelegd voor de
bewoners van de nieuwe wijken als een plaats voor stilte en
ruimte, moet het gebied kennelijk inmiddels aan andere
criteria voldoen. Een definitief besluit neemt men nog niet,
maar in ieder geval is voorlopig besloten geen permanente
dingen te organiseren. De stukken land geeft men voor een
kortere periode vrij aan particuliere organisaties die er een
bestemming aan kunnen geven. Begin december hebben Buro
Maan en de kunstenaars Martine Herman en Florentijn
Hofman de spits afgebeten met de organisatie van de Grote
Beheershow. Zij zetten het dagelijkse onderhoud van het
gebied, zoals het uitdunnen van bossen met grote
hoogwerkers, letterlijk in de schijnwerpers.
Al met al heeft Vlaardingen dus een verscheidenheid aan
projecten die onder de noemer vallen van Kunst in de
openbare ruimte. 'Er is in Vlaardingen een gunstig klimaat
voor dit soort initiatieven', zegt Henk Horsten, directeur van de
Vrije Academie in Vlaardingen en sinds jaren betrokken bij
veel projecten. 'Niet geeft de gemeente letterlijk en figuurlijk,
in financiële zin, ruimte aan kunstenaars, maar bij de
besluitvorming zijn ook kunstenaars betrokken'. Esther Didden
bijvoorbeeld was jaren beleidsadviseur cultuur in de gemeente
Vlaardingen, maar ook nam zij plaats in commissies
Beeldende Kunst in Schiedam en Heemskerk. Het mes snijdt
aan twee kanten, de kunstenaar kent de ambtelijke regels over
het inrichten van de openbare ruimte en de gemeente heeft
expertise van een kunstenaar in huis bij het bedenken van
projecten. Horsten noemt dit de drijvende kracht achter de vele
succesvolle projecten in Vlaardingen. Zolang de gemeente de
randvoorwaarden voor het ontstaan van kunst in de openbare
ruimte waarborgt en er een groep kunstenaars is die zich er
voor inzet maakt Horsten zich geen zorgen voor de toekomst.
Maar het succes wordt uiteindelijk bepaald door de bewoners
zelf. Zij maken uit of het kunstwerk, in welke vorm dan ook,
het leven of de geschiedenis van de Vlaardinger vertolkt en
bijdraagt aan de sociale cohesie in de Vlaardingse
gemeenschap. De kunstenaars in Vlaardingen hebben de
functie en de kracht van de kunst in de openbare ruimte goed
begrepen. De bewoner krijgt een centrale plaats. Bovendien
krijgen kunstprojecten er steun van de gemeente en van het
bedrijfsleven en worden gerealiseerd door kunstenaars die
weten van de hoed en de rand. Wat dat betreft een stad om
een voorbeeld aan te nemen. Wie wil er nou niet over trappen
met bloemen lopen?
Musis 66
Expositie Boijmans van Beuningen in De Strip, Vlaardingen, foto: Jan van der Ploeg