Een nieuw cultureel
vlaggeschip
Henk Slechte
Wat directeur Diana Wind in 2003 met
de ambitieuze Cobra tentoonstelling
met zijn 40.000 bezoekers niet lukte
kreeg zij in 2006 moeiteloos voor elkaar
met de mededeling dat de koningin
hoogstpersoonlijk aanwezig zou zijn bij
de opening van het gerestaureerde en
heringerichte Stedelijk Museum:
letterlijk royale aandacht in de
vaderlandse kwaliteitspers.
Zaterdagochtend 8 april hebben
koningin Beatrix, burgemeester Reinier
Scheeres, directeur Diana Wind en de
200 notabelste Schiedammers het
nieuwe museum in gebruik genomen.
Onder hen waren ook de oud
directeuren Pierre Janssen die, volgens
de royalty watchers, door de majesteit
vriendelijk werd toegeknikt en
Hans Paalman, met wie de koningin
zich persoonlijk heeft onderhouden.
Musis was bij de opening ook
vertegenwoordigd, maar bekeek het
museum echt op de gezelligste,
want goedkoopste dag van de week,
de gratis woensdag.
Om te beginnen een greep(je) uit de pers. Volgens Trouw heeft
Schiedam de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in vernieuwing
van het verpauperde centrum, maar zijn de gevolgen van de
teloorgang van de scheepsbouwindustrie nog steeds merkbaar.
Daarom heeft het imago van de stad een zetje nodig.
Een belangrijke zet is, aldus nog steeds Trouw, aan het eind
van de jaren negentig van de 20ste eeuw gegeven met de
komst van meubelontwerper Jan des Bouvrie die ervoor zorgde
dat er eindelijk weer wat 'schwung kwam in de armoeiige en
uitgebluste stad'. De verslaggeefster legt vervolgens
chronologisch foute en inhoudelijk onzinnige causale
verbanden, als ze vol bewondering vertelt dat Schiedam in het
kielzog van Jan des Bouvrie een nieuwe stadsschouwburg
kreeg en zelfs een aantal aantrekkelijke woonwijken, waar
onder het Zweeds vormgegeven Sveaparken. In die opsom
ming is het Glasmuseum een opvallende afwezige. Dat Des
Bouvrie in 2003 zijn toonzalen moest sluiten en Schiedam
verliet, omdat hier voor zijn concept geen belangstelling was,
betekende niet het einde van de gemeentelijke investeringen,
wat blijkt uit de opknapbeurt van het Stedelijk Museum. Het is
niet te hopen dat dit artikel in Trouw van 8 april ooit gebruikt
wordt voor het schrijven van de geschiedenis van Schiedam op
de overgang van de 20ste naar de 21ste eeuw, maar in één
ding heeft de krant gelijk: stadsbestuur en museumdirectie
hebben al het mogelijke gedaan om Schiedam een 'nieuw'
cultureel vlaggenschip te geven en dat lijkt gelukt. NRC
Handelsblad schreef alleen op wat Diana Wind over het
museum vertelde en van het vernieuwde museum liet zien, en
dat was veel en interessant. Aan het eind van zijn artikel
citeert de verslaggever de directeur die terecht wijst op het
traditioneel negatieve zelfbeeld van Schiedam. Dat zelfbeeld
duikt ook op in de reportage die LOOK TV van de opening
heeft gemaakt. Heel veel
koningin, maar ook gesprekjes
met passanten in de Hoogstraat.
En die weten natuurlijk precies
waaraan het geld beter besteed
had kunnen worden. De
Appelmarktbrug had eerst
vervangen of tenminste
gerepareerd moeten worden en
het gemeentebestuur had met al
die miljoenen moeten zorgen
dat de Hoogstraat er wat minder
treurig uitzag en weer echte
winkels kreeg. De zoon van een
klokkenmaker had
geconstateerd dat zelfs de klok
in het torentje van het museum
niet gelijk liep, de Schiedamse
mevrouw die als enige
ondervraagde wel van plan was
het museum te bezoeken, hield
niet van moderne kunst, en het
gesoigneerde echtpaar op
leeftijd dat lyrisch was over
Schiedam en het museum, bleek
uit Rotterdam te komen. De
verslaggever vergat de
genodigden binnen naar hun
reactie te vragen en dus moest
de kijker het doen met directeur
Guido Beauchez van het
Gedistilleerd Museum. Hij had
genoten en voorspelde de
gezamenlijke Schiedamse
musea en daarmee de
binnenstad een grote
toeristische toekomst en
Schiedam een beter cultureel
imago. Waarmee tenminste die
cirkel gesloten was.
Het was voor Schiedam en zeker
voor het museum promotioneel
een mooie start dat de koningin
met haar aanwezigheid zoveel
extra cachet aan de opening
Musis 152