Zet u alstublieft geen museumgezicht op Als dit de koers is van het museum dan belooft dit wat. Op die manier wordt het museum een huis van kunst Froukje Holtrop Een felrode loensende haan balancerend op een koord. Op zijn rug een beest en daarop een dansend figuur. Het koord hangt tussen een paal en een ladder die naar de maan loopt. Het geheel zweeft tegen een zwarte sterrenhemel. Er loeren veel gevaren om de constructie in elkaar te laten storten, maar tijdelijk is alles in evenwicht in het schilderij De slaapwandelende haan van Jan Nieuwenhuis. Het is een van die prachtige schilderijen uit de collectie van het Stedelijk Museum Schiedam die nu weer wordt geëxposeerd en dat zelfs in de openingstentoonstelling Picasso, Klee, Miró en de moderne kunst in Nederland 1946-1958. in het teken staat de bezoeker een aangenaam verblijf te bezorgen. Een gloednieuwe balie en een garderobe, een winkeltje en een café met gezellige geluiden van pratende mensen, rinkelende kopjes en het gesis van het espressoapparaat. Pas geverfd en voorzien van nieuw meubilair ziet het museum er prachtig uit. Bovendien zijn er door de verhuizing van het depot nieuwe expositiezalen bijgekomen. In een aantal daarvan toont Cobra, Cool Contemporary de drie zwaartepunten uit de vaste collectie: de Cobra-periode, de koele abstractie en hedendaagse kunst, waarin de relatie tussen het individu en de samenleving centraal staat. Naast de semi-permanente tentoonstellingen van de vaste collectie zijn de andere expositieruimten gevuld met maar liefst drie tentoonstellingen. Ten eerste de genoemde Picasso, Klee, Miró en de moderne kunst in Nederland 1946-1958, waarin werken uit de eigen Cobra collectie in het licht gezet worden van de klassieke meesters. Tentoonstellingen en publicaties van en over het werk van Pablo Picasso, Paul Klee en Joan Miró maakten in het naoorlogse Nederland veel indruk. Maria's Maria's geeft een overzicht van het kleurrijke werk dat de succesvolle beeldend kunstenaar Maria Roosen (1957) de afgelopen tien jaar heeft gemaakt. En tenslotte zijn er door het hele museum heen de eenvoudige, maar rake en grappige, zwart-wit tekeningen en animaties te zien van de jonge tekenaar Tomas Schats. Al met al een diversiteit aan generaties, maar ook aan stijlen, materialen en kleuren. En toch, of misschien wel daardoor, is de grote hoeveelheid kunst die er te zien is in evenwicht. Balanceerkunst is een van de aspecten die in de tentoonstelling 'Picasso, Klee, Miró en de moderne kunst in Nederland, 1946-1958' en wordt in het bijzonder uitgelicht in de verwantschap tussen het veelzijdige oeuvre van de Zwitserse kunstenaar Paul Klee en dat van Nederlandse kunstenaars uit die periode. Naast de geschilderde ingewikkelde bouwconstructies van mens en dingen waarmee Klee de zwaartekracht op de proef stelt, hangen de schilderijen Na twee jaar tijdelijk in De Korenbeurs te zijn gehuisvest is het Stedelijk Museum weer terug in haar eigen statige en imposante behuizing aan de Hoogstraat. Het is grondig gerenoveerd en heeft een andere indeling gekregen. Heel jammer is dat de centrale ingangspartij in het classicistisch symmetrische gebouw niet meer als ingang dient. De ingang blijkt nu te zitten onder een onregelmatigheid in de klinkerbestrating van de binnenplaats. Maar eenmaal via een trap naar beneden gekomen vindt men een prettige entree die als De slaapwandelende haan en de Acrobaten van Jan Nieuwenhuis om te laten zien hoe het werk van Klee zijn weerslag vindt in de Nederlandse kunst. Een ander kenmerk van het werk van Klee zijn de eenvoudige lijnen en ronde en rechthoekige vormen waarmee hij zijn wezens neerzet. Gelijksoortige wezens met zwarte stippen als ogen tonen overeenkomsten met de kinderen die Karei Appel schilderde. Een voorbeeld daarvan is het Kindje met bloemen uit 1947, een ronde vorm voor hoofd en bloemen en twee stippen als 157 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 157