Gemengd Rijnmondkoor 100 jaar gerealiseerd worden door de verkiezingswinsten van de PvdA en het uitgroeien tot een volwaardige socialistische zuil. In 1949 mocht De Stem haar kunsten ten gehore brengen in een rechtstreekse uitzending van de VARA. Terwijl de arbeiders zich na de Tweede Wereldoorlog verder emancipeerden en er diverse sociale wetten opgesteld werden, bleven de socialistische zangkoren hun wortels trouw. Dit nam niet weg dat ook het Vlaardingse De Stem des Volks steeds vaker niet-socialistische liederen en muziekstukken instudeerde, vanaf 1954 onder leiding van Piet Struijk. Eerder dat jaar had een belangrijke ledenvergadering plaatsgevonden. De leden besloten toen mee te werken aan de uitvoering van de Matthaus Passion van J.S. Bach. Dit deden zij samen met het protestants-christelijke koor Excelsior en het rooms- katholieke koor St. Cecilia. Iets dergelijks zou in de beginjaren van De Stem des Volks onbespreekbaar zijn geweest, maar leidde ook nu tot heftige debatten. De voorzitter legde zijn functie neer en diverse leden stapten op. Uitkomst was echter wel dat De Stem zou meewerken aan de Matthaus Passion. Op die manier zou de 'gewone arbeider' kunnen deelnemen aan de zogenaamde 'hogere' cultuur van de Passion, wat weer paste in het streven naar de 'verheffing van het volk'. Vanaf toen was dit uitgebreide muziekstuk jaarlijks te horen, uitgevoerd door de gezamenlijke koren. Een speciale J.S. Bachstichting werd in het leven geroepen om deze uitvoeringen te organiseren. In de praktijk kwam het er op neer dat De Stem des Volks - als grootste koor - het leeuwendeel van de organisatie op zich nam. Toen het koor in 1956 vijftig jaar bestond, sprak iemand namens de vrouwengroep van de PvdA trouwens nog wel haar bezorgdheid uit over de strijdliederen. Deze mochten niet verloren gaan en dienden op het repertoire te blijven. Het slotlied van de avond sprak boekdelen: 'Op socialisten, sluit de rijen.' De vrees leek dan ook ongegrond. Aan 1 meivieringen deed het koor nog volop mee, al dan niet aangevuld met vlagzwaaien, declamaties en de Meiboomdans. Naast de Matthaus Passion voerde De Stem des Volks halverwege de jaren zestig ook opera's uit, met een uitvoering van I Lombardi van Verdi als voorlopig hoogtepunt. De tijd van het socialistisch strijdliederenkoor was nu definitief voorbij. In 1967 discussieerde de vereniging over haar identiteit. Een naamswijziging was het gevolg; een koerswijziging was al veel eerder ingeslagen. Voortaan ging De Stem des Volks door het leven als Gemengd Rijnmondkoor Vlaardingen. Vier jaar later verliet het koor het Volksgebouw aan de Schiedamseweg, zodat ook die band met de socialistische beweging werd verbroken. Deze breuk had niet alleen ideologische, maar ook praktische redenen. Om een stuk als de Matthaus Passion uit te voeren, waren veel zangers nodig. Als zangvereniging 'voor alle gezindten' hoopte het Rijnmondkoor meer leden aan te trekken. Het waren er nadien steeds zo'n honderd. Voor het - nieuwe - Gemengd Rijnmondkoor bleef de Matthaus Passion een belangrijk gegeven, maar wel met de nodige hobbels op de weg. Vanaf 1974 was het niet meer mogelijk het stuk jaarlijks uit te voeren. Gemeentelijke subsidies namen af, terwijl het inhuren van solisten en een orkest juist steeds duurder werd. Sindsdien staat het stuk alleen in de oneven jaren op het programma. In de jaren tachtig veranderde er wederom veel voor het Rijnmondkoor. In 1983 zette een salariskwestie de verhou dingen tussen de dirigent en enkele bestuursleden op scherp. Dit resulteerde in het vertrek van de dirigent en van een deel van het bestuur. De nieuw aangezochte dirigent - Cor de Haan - voerde direct enkele wijzigingen door. Voortaan begeleidde een vaste pianiste de repetities en de uitvoeringen, werd er voor iedere repetitie ingezongen en kregen de koorleden hun muziekstukken mee naar huis. Dit laatste leek vanzelfsprekend, maar was het voorheen niet. Om kosten te besparen, hadden de leden eerder immers altijd alleen maar hun eigen partij in gebruik. Zij mochten de stukken niet mee naar huis nemen, maar leverden het na afloop van de repetitie weer in. Financiën bleven een probleem, vooral voor de Matthaus Passionuitvoeringen. Eind jaren tachtig kwam de gemeente voor het laatst over de brug met een subsidie, daarna moest het koor het op eigen kracht zien te doen. Het Fonds Schiedam-Vlaardingen sprong in deze leemte, zodat de inmiddels opgebouwde Matthaustraditie niet verloren zou gaan. In diezelfde periode kwam overigens bij een ledenvergadering nog een klacht binnen over het gezongen repertoire. Het Rijnmondkoor had twee missen in de map zitten, iets wat absoluut niet zou passen bij een voormalig socialistisch koor. 'Er is genoeg neutrale mooie muziek', aldus dit lid. Een enquête wees uit dat meer dan de helft van de koorleden toch ook oratoria wilde zingen. Het socialistisch repertoire werd niet meer uit de kast gehaald. Deze koers zette door onder leiding van Toon de Graaf die sinds 1997 - en tot op heden - het koor dirigeert. Ook anno 2006 blijkt er nog animo genoeg voor een groot Vlaardings koor. Het Gemengd Rijnmondkoor telt nu steeds zo'n 80 leden, waaronder wel meer vrouwen dan mannen. "Mannen zijn eigenlijk altijd een probleem bij gemengde koren. Voor een mooi stemevenwicht zouden we nog wat tenoren kunnen gebruiken", aldus secretaris Alies Spliet. "Als we grote concerten geven, zoals de Matthaus Passion, dan nodigen we ook wel gastzangers uit. Ik heb een hele lijst met tenoren en bassen die ook weieens bij een ander koor willen zingen. Zo komen we er op zich altijd wel weer uit." De koorleden zijn lang niet allemaal meer alleen uit Vlaardingen afkomstig. Ongeveer een derde van de koorzangers komt uit de regio. De leeftijden zijn ook divers. Alies Spliet: "We willen op zich wel verjongen, maar een koor dat deze muziek zingt, trekt nu eenmaal vaak oudere mensen. Het merendeel is tussen de 45 en 70 jaar oud, met uitschieters naar boven en naar beneden. De jongste is namelijk vijftien, terwijl de oudste 90 is." Onder die oudere leden bevinden zich nog mensen die indertijd bewust voor De Stem des Volks gekozen hebben. "We hebben nog enkele echte felle rooie rakkers", aldus Alies Spliet. Bij het opstellen van het programma voor het Jubileumconcert van het koor op 20 mei 2006, ontstond er desondanks enige discussie. Konden de socialistische liederen uit de begintijd nu wel of niet gezongen worden? Alies Spliet: "Er bleken mensen te zijn die het per se niet wilden zingen, die de strikte verzui- lingstijd hadden meegemaakt en daar niet meer aan herinnerd wilden worden. Anderen vonden het juist geweldig. Zij voelden weer wat er toen gevoeld werd. Morgenrood wordt uiteindelijk toch gezongen, leuk hoor. We beginnen ermee bij het Jubileumconcert, zoals het koor er ook ooit mee begonnen is." Aan het Honderd jarig bestaan van het Gemengd Rijnmondkoor weidt de Historische Vereniging Vlaardingen een speciale uitgave met bijdragen van Bert van Dijk en Herman van der Lee. Het Jubileumconcert vindt plaats op 20 mei. 163 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 163