Guus rode kringen. "Maar wat wil je, als je bedrijf vlak naast De Kuyper staat. En hij kon er mee omgaan. Ik heb 'm nooit dronken gezien." Dat hij zelf geen alcohol gebruikt, heeft niets met idealisme te maken. Het is eerder toeval, een restant uit zijn tijd als varensgezel. "De eerste keer dat ik ging passagieren werd ik op sleeptouw genomen door een matroos die geen druppel dronk. Voor hetzelfde geld was ik met anderen meegegaan en in een kroeg beland." Uit idealisme of anderszins, hij is heel consequent in het afwijzen van drank. De flessen wijn die hij wint met klaverjassen, doet hij aan jarige familieleden cadeau. Aan roken en aan koffie is hij ook nooit begonnen. Bezoekers kunnen kiezen tussen water of oploskoffie. Dat politieke bewustzijn is iets van later, het werd hem thuis niet met de paplepel ingegoten. Hij pikte er terloops wat van op. Zoals hij ook uit de katholieke traditie van moederskant - een tante zat in een klooster in Breda - dingen meenam. Armoede bepaalde voor een groot deel zijn jeugd - en zijn levensovertuiging. Hij bezocht de openbare school aan het Edisonplein, maar werd onder druk van de Sint Vincentius- vereniging overgeplaatst naar de Maria Corettischool in de Warande. De Sint Vincentius was een katholieke welzijns organisatie die in ruil voor kleren en een beetje voedsel van de jeugd verlangde dat zij de boodschap van Jezus aannam. Op het klompenschooltje naast het klooster zaten veel meer kinderen die van de bedeling leefden. Peter de Lange De PvdA moet meer ijzervlechters in de raadsfractie halen, meer gewone arbeiders. De 'opbouwwerkers, ambtenaren en onderwijzers' die er nu de dienst uitmaken zijn voor de kiezer niet herkenbaar als socialist. De meteropnemer Guus Klepke (1935) voelde zich in ieder geval slecht op zijn gemak in dat geleerde gezelschap. Hij is er niet rouwig om dat hij na twaalf jaar raadswerk weer zijn eigen invulling mag geven aan de sociaal-democratie. De plannen liggen al klaar. Met het geld dat hij overhield van zijn raadsvergoeding gaat hij de kwijnende jeugdbeweging De Rode Valken reanimeren en zijn schip De Groene Vrede weer optuigen. Want de jeugd heeft leiding nodig. Dankzij die baard weet je meteen waar hij politiek staat. Alleen socialisten van de oude stempel dragen zulke baarden. Zeg maar de dageraadprofeten uit de tijd van Marx en Engels. Tegelijk is het een eerbetoon aan zijn opa. Die had ook zo'n lange grijze baard. Hij zat in de gemeenteraad voor de SDAP en ventte De Moker uit, het weekblad van de plaatselijke sociaal-democraten. "Het zit gewoon in de familie," zegt Klepke. "Mijn vader was ook links. Communist." Een onver valste arbeider, zijn vader. Werkte als anker- en kettingsmid aan de Buitenhavenweg. Hij dronk, wat eigenlijk niet hoorde in Musis 164 Foto: Jan van der Ploeg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 164