Een vader van altijddurende bijstand Theo Gootjes In de tweede helft van de negentiende eeuw schoten de katholieke gebedshuizen in Nederland als paddenstoelen uit de grond. Dit had alles te maken met een halverwege die eeuw gesloten overeenkomst tussen Rome en de Nederlandse regering. De bisschoppelijke hiërarchie werd hierbij in ere hersteld, wat betekende dat ook parochies mochten worden gevormd en kerken gesticht. De beperkingen die aan de katholieken tijdens de reformatie in het laatst van de zestiende eeuw werden opgelegd, werden opgeheven. De Nederlandse katholieken kwamen massaal uit hun schuilkerken en lieten zien dat zij die eeuwen van protestantisme hadden overleefd. Bij honderd-, nee duizendtallen werden kapellen en kerken gesticht in een bouwstijl die wordt gekenmerkt door een teruggrijpen naar de middeleeuwse architectuur. Dit was niet voor niets. De Middeleeuwen vormden een periode van grote bloei van het roomse geloof. Wat lag meer voor de hand dan teruggrijpen op deze periode. Ook leende de neogotiek zich bij uitstek tot imponeren. De tweede helft van de negentiende eeuw is daarmee een tijdvak waarin de Middeleeuwen opnieuw werden 'uitgevonden' en maar al te vaak in dienst werden gesteld ter verbreding van een conservatieve doctrine. Het uitzicht uit het raam van mijn werkkamer wordt voor een groot gedeelte gevuld door de toren van een neogotische kerk, die de belichaming is van het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie. Het is de basiliek van Onze Lieve Vrouw Rozenkrans, in de volksmond de Singelkerk genoemd. Als een vinger Gods wijst de spits richting het hemels paradijs. De kerk is gebouwd tussen 1878 en 1881onder leiding van de architect F.J. Margry, een leerling van de bouwmeester RH.J. Cuijpers, o.a. bekend van het Centraal Station, het Rijksmuseum in Amsterdam en het hoofdaltaar van de in de jaren '60 gesloopte St. Liduinakerk aan de Nieuwe Haven. Op 12 mei 1881 werd de kerk plechtig ingewijd en bemand door de orde van de Dominicanen of predikheren. In de Middeleeuwen ook wel 'Domini - canes' genoemd, wat 'honden van de Heer' betekent. Deze kloosterorde werd gesticht in 1216 door Dominicus Guzman. Hij richtte zijn orde speciaal op de prediking en de zielzorg met als belangrijkste kenmerk de intellectuele inspanningen en studie die de ordeleden als regel krijgen opgelegd. De orde is verder voornamelijk bekend of liever gezegd berucht door hun prominente rol in de inquisitie. Zij beoordeelde en veroordeelde gelovigen die kritiek leverden op de roomse leerstellingen. Menige ketter heeft door hun schrikbewind het leven op de brandstapel gelaten. Tot 1896 was de Singelkerk een bijkerk van de Sint Jan de Doper aan de Lange Haven, terwijl je misschien eerder zou verwachten dat deze parochiekerk een bijkerk van de dekenale St. Liduinakerk zou zijn. De Singelkerk is ook een kleine uitgave van dat enorme gebouw aan de Nieuwe Haven dat in 1968 werd gesloopt. Maar ook de Havenkerk was een dominicaner gebedshuis met het klooster dat aan de achterzijde van de kerk op de Hoogstraat stond. Na 1896 kwam de kerk in handen van de wereldheren en zou dat blijven tot vandaag de dag. Anders dan de St.Liduinakerk die werd gesloopt en de Havenkerk die omstreeks dezelfde tijd aan Johan Maasbachs Wereldzending werd overgedaan, bleef de Singelkerk een katholiek gebedshuis. De bedreiging van het gebouw kwam vanaf andere zijde. De paalrot sloeg toe. De palen die de fundering droegen kwamen door verlaging van het grondwaterpeil droog te staan. De palen begonnen te rotten en het kerkgebouw zakte weg waardoor de kerk werd beschadigd. Het kerkvolk ging met gevaar voor eigen leven naar de erediensten en op grote kerkelijke feestdagen, zoals Kerstmis, werd de gelovigen en hun herder gastvrij onderdak verleend in 253 Musis Foto's Jan van der Ploeg

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 253