Daar gebeurt 't de oude opzet hersteld, alleen zullen de zichtlijnen ingrijpend worden verbeterd. De oude kleurstellingen brengen we weer terug, de stoelopstelling wordt weer zoals vroeger." Een fan was Spanjers niet van Van Ravesteyn, toen hij aan zijn opdracht begon. "Maar wanneer je je in zijn werk gaat verdiepen, dan is het toch heel aardig met zijn werk verder te gaan. Ik denk dat we wel weer toe zijn aan een interieur uit de jaren vijftig en dat we de stijlmiddelen uit die tijd weer mogen toepassen: het intieme karakter van de foyer, het meubilair, de materialisering, de kleuren." De belangrijkste toevoeging aan het theatercomplex wordt een nieuwe, verhoogd aangelegde foyer, die met zijn grote glazen wand beeldbepalend zal zijn voor het nieuwe theater. Spanjers: "Dat wordt de grote stadsfoyer. De oude gevel van het theater blijft vanaf de straat door het glas van de foyer zichtbaar." In die oude gevel zijn de typische Van Ravesteyn- ornamenten te zien, die 's avonds worden aangelicht. Het contrast tussen de foyer op de begane grond, die weer in de oude staat wordt hersteld, en de grote foyer op de eerste verdieping zal opvallend zijn, maar het toont tegelijk hoe oud en nieuw elkaar ontmoeten, elkaar versterken en aanvullen. Volgens het ontwerp van Spanjers wordt de nu zo prominent en de naastgelegen zaal De Harmonie het uitgangspunt zouden vormen. Heel enthousiast was Spanjers trouwens niet over de creatie van architect Van Ravesteyn (1889-1983), die in zijn gloriedagen voor de NS in heel het land stations bouwde en in Rotterdam en omstreken vooral bekend werd door zijn ontwerp van diergaarde Blijdorp. Na een aanvankelijke flirt met het modemisme en het Nieuwe Bouwen, ging Van Ravesteyn in de jaren dertig van de vorige eeuw zijn eigen onnavolgbare weg en voorzag, als groot liefhebber van de Italiaanse barok, zijn ontwerpen vrijwel zonder uitzondering van sierlijke rondingen en zwierige lijnen. De Vlaardingse Stadsgehoorzaal maakte Van Ravesteyn onder de moeilijke naoorlogse omstandigheden en blijkbaar waren die omstandigheden niet in staat hem tot een architectonisch juweel te inspireren. "Het is een poor man's Van Ravesteyn," zegt Kees Spanjers. "Je moet je bedenken dat in die tijd nog al het bouwmateriaal op de bon was. Toch zullen we de kenmerken van zijn architectuur behouden. De zaal wordt in Musis 280

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 280