schilderij erop over elkaar heen zijn gelegd. Toch doet die gelaagdheid nooit gekunsteld aan, hij lijkt eerder terloops te zijn ontstaan dan moedwillig gecreëerd. De lijnen en kleuren van de ene voorstelling vloeien als vanzelf over in die van de voorstelling eronder. Hoe kan dat? En waarom die gecompliceerde werkwijze? Onnozele vraag eigenlijk. Alsof je het leven zou kunnen vangen in eenduidige afbeeldinkjes. Hoogendijk beschouwt die gelaagdheid en de gedetailleerde uitwerking van de verschillende voorstellingen als een wezenlijk kenmerk van haar werk. "Wat ik ermee probeer uit te drukken is de samenhang tussen alles. Niets kan afzonderlijk bestaan, het een kan niet zonder het ander. Dat is in het leven toch ook zo? Dat zit ook vol gelaagdheden. Je hebt ideeën en overtuigingen en na een tijdje moet je die herzien omdat je tot de ontdekking bent gekomen dat de dingen toch anders in elkaar zitten dan je eerst dacht. In mijn werk kun je steeds meer, steeds andere dingen zien. Het groeit mee met degene bij wie het aan de muur hangt." Maar wat zie je eigenlijk? Eenheid of chaos? Die tegen strijdigheid zit er inderdaad ook in, geeft ze toe; ze begrijpt niet hoe sommige mensen het paradijs kunnen zien in haar werk. Die kijken niet goed, die zien alleen dat lieflijke. "Het paradijs, daar geloof ik zelf helemaal niet in. Dat is rust zonder spanning. Voor mij moet er altijd spanning zijn. Zonder spanning is er niets." Opmerkingen dat er 'iets bijbels' van haar werk uit gaat zijn haar al even vreemd. "Als het die indruk wekt is dat toeval, dat effect heb ik niet bewust nagestreefd. Ik heb weinig met de bijbel. Ik ben wel christelijk opgevoed, maar ik hoefde nooit naar de kerk. Ik sta er redelijk los van." Een goed voorbeeld is 'Morgenwandeling', de vier bij tien meter grote muurschildering in de speeltuin aan de Rembrandtstraat. Dit schilderij, waarvan de uitwerking sterk aan Michelangelo en zijn tijdgenoten doet denken, gaat over twee kinderen die een sprookjesachtig landschap doorkruisen. Het lijkt een idyllisch schouwspel, maar zonder dat je kunt zeggen waarom, roept het schilderij een vaag gevoel van onbehagen op; het is alsof er buiten de waarneming van de toeschouwer om fatale gebeurtenissen bezig zijn plaats te vinden. Hoewel ook de plek waar dit kunstwerk hangt wordt bezocht door 'hangjongeren' heeft het, niet in de laatste plaats tot verwondering van de kunstenares zelf, in vier jaar tijd nog geen schrapje opgelopen. "Terwijl het toch best wel gedurfd is, zo'n verfijnd ding bij een voetbalveld ophangen. Ik weet niet waarom het wordt ontzien. Misschien juist wel door zijn kwetsbaarheid." Grote muurschilderingen als deze zijn een van Hoogendijks specialiteiten. Ze zijn te zien in de openbare ruimte, maar ook in bedrijfsruimten en bij particulieren thuis. Ze verbleef een jaar in Florence om de techniek te leren van een Italiaanse meester. "Ik wil zoveel mogelijk technieken beheersen. Als ik een idee krijg, wil ik het ook kunnen uitvoeren." In Italië werd haar belangstelling voor fresco's nog eens verdiept. "Ik vind het een fascinerende techniek," zegt ze. "Je kunt er veel meer mee dan enkel een klassieke voorstelling uitbeelden. Een fresco heeft iets heel sereens, maar kan toch ook heel pittig zijn. Een voorstelling op een muur kan een omgeving totaal veranderen. Te veel mensen denken bij het genre meteen aan kerken of aan religieuze taferelen. Dat gevoel zou ik graag wegnemen. Fresco's zijn niet oubollig, ze lenen zich ook heel goed voor eigentijdse kunst." Hoezeer een blanco muur ook een uitdaging voor haar vormt, en hoeveel ze er ook al heeft beschilderd, de muren in haar eigen woonkamer en atelier zijn allemaal opvallend leeg en genadeloos wit, van de vloer tot het plafond valt er geen kleurtje op te bekennen. Voelt ze nooit de neiging er een kwast op te zetten? Al was het maar voor een schetsje? "Nee," antwoordt ze. "Om mij heen heb ik rust en ruimte nodig. Alleen zo sta ik open voor nieuwe dingen. Die lege muren geven mij het gevoel dat alles nog kan." Die witte muren vormen ook een scherp contrast met haar gewoonte verschillende voorstellingen op één oppervlak aan te brengen. Op een werk van Marjon Hoogendijk val je van de ene verbazing in de andere. Je kijkt altijd naar meer voorstellingen tegelijk, door de een naar de andere, alsof er meerdere vellen transparant papier met elk hun eigen Maar ieder mag haar werk uitleggen op de manier als hij zelf wil. Zo ruimhartig is ze wel. "Kunst heeft uiteindelijk tot doel mensen te inspireren. Ik geef wat ik maak titels die het voor mezelf verwoorden, maar de toeschouwer moet er wel zijn eigen ding 'in zien." 379 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 379