Wieki Somers
Keramisch Werk Centrum (EKWC) in Den Bosch. Ze mocht er
drie maanden aan het werk, het was haar eerste kennismaking
met keramiek. "Het is geweldig daar, je hebt er alle
mogelijkheden om het materiaal te ontdekken, er zijn dagelijks
begeleiders aanwezig en voldoende faciliteiten, als ovens en
machines." Somers maakte er een van haar bekendste
ontwerpen, de Mattress Stone Bottle (2002). De vaas heeft het
uiterlijk van een matras en wekt daarmee de indruk zacht en
veerkrachtig te zijn. Het is echter gemaakt van keramiek en
derhalve hard en breekbaar. "Ik vulde een ballon met gips en
bond er een visnet omheen, waardoor de vorm een gewatteerd
ruitjes effect kreeg. Daarvan maakte ik een gipsen mal, waarin
het keramiek gegoten werd. Als finishing touch, om de zachte
uitstraling te versterken, bracht ik transfers van
bloemmatrassen aan op het keramiek."
De matrasvaas heeft ook een deksel, die de vorm heeft van de
bovenkant van een stootwil. "Die zag ik hier aan de overkant
van de straat, bij de boten in de Nieuwe Haven. Deze
stootwillen stonden ook model voor een serie porseleinen
lampen, de Goldshining Buffer Lamps. De lampen hebben de
vorm van een doormidden gesneden stootwil en zijn van
binnen goud gelusterd. Als je de lamp aanzet, geeft hij licht als
de avondzon. Ze worden vervaardigd in China en verkocht via
Pol's Potten."
Hoe inventief haar ontwerpen zijn, blijkt ook uit het resultaat
Come Clean voor het project Dutch Souvenirs geïnitieerd door
het EKWC in 2003.
"We ontwierpen 3 zeepjes die de contrasten en ontwikkelingen
van Nederland weergeven. Eén zeepje vertelt over de
economische groei. Het is een boertje, gemaakt van
transparante zeep met daarin een Delftsblauwe keramieken
kern. Tijdens het gebruik verdwijnt het boertje. Wat overblijft is
de porseleinen zakenman. Bij het boertje behoort ook een uit
zeep vervaardigd grachtenpand. Met elkaar lijken de
voorwerpen op de souvenirs die bij honderdduizenden op
toeristische plaatsen te koop zijn. Wanneer het grachtenpand
is opgebruikt, verschijnt er een Vinexwoning."
Spraakmakend is ook Somers' High Tea Pot, de theepot in de
vorm van een zwijnenschedel. "De theepot is gemaakt van
bone China, een porselein waar echt bot in verwerkt zit, en
heeft een rattenvachtje als theemuts. Ik ontwierp het in
opdracht van het Nationaal keramische museum Het
Princessehof. De opdracht was een decadent tafelstuk
ontwerpen. Daar waar leed en lust, smakelijk en onsmakelijk
bijna niet meer te onderscheiden zijn, vond ik de definitie van
decadent."
Voor dit ontwerp bestudeerde Somers recepten van de
Musis 390
Doorschijnende toeristische zeepjes. Het boertje verbergt een handelsman, het grachtenhuis een vinexwoning, zeep en porselein.