Romeinen, die er - zoals bekend -meer dan decadente banketten op na hielden. "Een recept ging uit van een varken dat gevuld was met konijnen, die op haar beurt weer gevuld waren met kip en deze weer met vis." De theepot is een groot succes, zowel bij musea als bij particulieren. De werkperiode in het EKWC was een succes, keramiek werd een favoriet materiaal van Somers. Maar ook haar andere ontwerpen in glas en textiel waaronder een damasten tafelkleed met wolken en servetten met vogels zijn ook bijzonder. Datzelfde geldt voor haar sieraden, zoals een ring met een foto erin die alleen door er op te wrijven zichtbaar wordt. Momenteel wil ze zich meer richten op het ontwerp van meubels. Ze maakte al kasten in de vorm van sigarenkistjes, waarvoor ze hetzelfde, geurende hout gebruikte en de befaamde badboot die ze beschouwt als een ontwerp dat ze graag in huis zou willen hebben. Het gaat goed met Somers. Ze kan leven van haar werk. "Daarmee kan ik me permitteren me met de leukste kant van het ontwerpen bezig te houden, namelijk het bedenken, het experimenteren met materiaal en het maken van modellen." Het realiseren van de ontwerpen besteedt ze uit in nauw contact met de uitvoerder en niet zonder het productieproces helemaal te begrijpen. "Ik werk met name in opdracht, van een bedrijf of een museum. Die zorgen ook voor de productie, distributie en verkoop. De kleine oplages houd ik in eigen hand." Somers reist veel naar het buitenland. "In Frankrijk of Italië bijvoorbeeld zijn meer bedrijven die openstaan voor nieuwe ontwerpen. En meer verzamelaars en liefhebbers die daadwerkelijk de producten kopen, in Nederland kijken ze liever." Maar het liefst woont ze toch in Nederland. "Het is een prettig land om zelfstandig te werken, je kunt je eigen studio beginnen, eventueel met behulp van een stipendium. Zoiets is als jonge ontwerper in Rusland of China onmogelijk. Dutch Design staat internationaal bekend om het experiment en vernieuwing." Op dit moment dingen twee van haar ontwerpen, de Mattress Stone Bottle en de High Tea Pot, mee in de European Ceramic Contest 2006 in Denemarken. Verder staat er een solotentoonstelling op stapel in Tokio en waren er tentoonstellingen in Los Angeles, Berlijn en in Zwitserland. Maar gelukkig ook wat dichterbij, in het Rotterdamse Boijmans Van Beuningen. Aan een tentoonstelling in Schiedam heeft ze nog niet gedacht, hoewel die mogelijkheid natuurlijk open ligt. Tot eind 2007 blijft Somers in ieder geval in Schiedam, dan loopt het huurcontract af en gaat ze op zoek naar een grotere ruimte. Schiedam is daarbij een optie. Daar moet dus eens goed over gesproken worden. 391 Musis Muffin 2000; Twee druppels (hard en zacht) polyurethaanschuim schuimen op in een ton. Er ontstaat een reeks seriematige unica's, comfortabel als zitelementen Matrasvaas 2002: de 'bevroren' zachte vorm is ontstaan door een visnet om een ballon te binden en daar gips in te gieten. Van het gipsen model is vervolgens een mal gemaakt waarmee keramische vazen worden geproduceerd. Door middel van transfers van een bloemenstof patroon is de glazuurhuid aangebracht die nostalgisch verwijst naar oude matrassen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 391