Geloof en bijgeloof waarin Liduina zo'n belangrijke rol vervult. Het aantal glas in loodramen dat door hen is ontworpen (en eigenhandig uitgevoerd), hun keramische producties, de talloze ontwerpen in opdracht van distillateurs en overige industriëlen en ramen en decoraties voor scholen en instellingen, moet in de vele honderden lopen als misschien zelfs het duizendtal niet wordt overtroffen. Voor het eerst sinds vele jaren werden in het archief de werktekeningen getoond voor de ramen van de St. Liduina- of Frankelandkerk. Deze metershoge tekeningen (de zogenaamde cartons) werden vervaardigd op de tekenvloer van het atelierpand aan de Oude Sluis waar, in de opslagruimte tussen de voordeur en het eigenlijke atelier aan de achterzijde ruimte genoeg was om de schetsen op ware grootte uit te werken. Uiteindelijk werden zes ramen gerealiseerd. Tezamen een kostbaar - met dubbeltjes en kwartjes - door de parochianen bijeengespaard bezit. Een lang leven was de ramen niet beschoren. Zonder enige vorm van overleg over de monumentale of stedenbouw kundige waarde van het meer dan dominante kerkgebouw, ging de beuk erin. Het hoofdaltaar, een vrije schepping van Pierre Cuypers die als architect ook verantwoordelijk was voor onder andere het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam, werd zonder pardon aan stukken geslagen. Hetzelfde lot troffen de beelden, de preekstoel en de glas-in- loodramen uit het koor en de zijkapellen van de kerk. Het geloof in Schiedam kwam, kortom, in het gemeente archief flink aan bod, zij het dat het onderwerp misschien wel een ruimer kader had verdiend. Ook de dichter-dominee Francois HaverSchmidt hoort binnen dit thema immers thuis, alsmede de oprichting van de Nederlandsche Protestantenbond. In Schiedam gemarkeerd door de bouw van de Westvestkerk door de vooraanstaande beaux-arts architect Henri Evers, dezelfde die het stadhuis in Rotterdam en de Remonstrantse kerk aldaar ontwierp. Aan de andere kant van het spectrum zou dan de figuur van dominee Vonk uit de schaduwen zijn getreden. Deze maakte zich in 1944 met zijn Nederlandsch Gereformeerde Gemeente vrij uit de Gereformeerde gemeenschap die onder andere kerkte in de Julianakerk aan de BK-laan. Dominee Vonk cs vestigden zich vervolgens aan de overzijde van de BK-laan, schuin tegenover de Julianakerk. Hij baseerde zijn uittrede op een geschil over tweeërlei beschouwingen van het Verbond, te weten: 'het Verbond is gesloten met de gelovigen en hun zaad' en 'het Verbond is uitsluitend gesloten met de uitverkorenen'. De Gereformeerde kerk hield het op het laatste. Volgens Vonk en de zijnen mocht het zaad niet worden uitgesloten met als gevolg de zoveelste scheiding der geesten en de daaruit bijkans onverbrekelijk verbonden uittrede uit de hoofdkerk. Geheel in lijn met de Schiedamse folklore is daarbij het gegeven dat hij haast voor de stoep van de Julianakerk een kavel wist te verwerven voor vestiging van zijn eigen kerk als een 'ware angel des vlezes'. Maar wat in het vat zit verzuurt - vooralsnog - niet. HVDS 395 Musis Leden van de R.K. jonge meisjesorganisatie De Graal tijdens het grote Graalspel ter ere van Liduina. Het spel is opgevoerd in het stadion van Xerxes in Schiebroek. Graalafdelingen uit het hele land, ook uit Schiedam, namen deel.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2006 | | pagina 395